‘Van graan naar grootsheid’

13 november 2023 Janet Kooren
Team Nourish van Maastricht University won de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia met hun product Quin’Hola, een plantaardig gefermenteerd drankje met quinoa, canola-eiwitten, dadels en kaneel.

We mochten het drankje proeven en waren aangenaam verrast door de frisse en heel eigen smaak. Team Nourish bestaat uit Maria Peppa, Aubry Vincent en Mina Razzaghi, allemaal bezig met de Master of Health Food Innovation Management aan de Maastricht University Campus Venlo. 

Het stralende team vertelt ons graag meer. Mina Razzaghi: “Quin’Hola is in de basis ontstaan als toewijding aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. We laten met deze plantaardige gefermenteerde drank zien wat er kan met een milieuvriendelijke voedselproductie. En dan echt vanaf de ingrediënten tot en met de verpakking, we wilden dat Quin’Hola de waarden van een groenere toekomst belichaamt.”

De naam zegt het al

De kerningrediënten van Quin’Hola zijn quinoa en koolzaadeiwit, die samen een eiwitrijke drank met een compleet aminozuurprofiel vormen. Maria Peppa: “Dit maakt het een ideale keuze voor mensen die meer plantaardige eiwitten in hun dieet willen opnemen. Bovendien is het rijk aan vezels, wat de gezondheidsvoordelen nog verder versterkt.”

Wat Quin’Hola echt onderscheidt, is de smaak, die wordt gekenmerkt door een aangename combinatie van zure en zoete tonen. Dit unieke smaakprofiel is te danken aan het fermentatieproces en de natuurlijke zoetheid van dadels, wat zorgt voor een aangenaam mondgevoel.

Aubry Vincent vertelt dat Quin’Hola niet alleen is ontwikkeld voor mensen die graag gezondheidsbewuste keuzes maken. “Onze doelstelling gaat verder dan een verantwoord drankje met goede voedingseigenschappen. We willen ook aandacht geven aan consumenten met speciale voedingsbehoeften. Ons product is niet alleen glutenvrij en lactosevrij, maar het bevat ook weinig verzadigd vet, waardoor het geschikt is voor een breed scala aan voedingsvoorkeuren én dieetbeperkingen. Dit maakt het een veelzijdige keuze voor gezondheidsbewuste en mensen met specifieke voedingsbehoeften, waaronder veganisten, vegetariërs en mensen die gluten- of lactose-intolerant zijn.”

Rolverdeling

Binnen het kleine team moesten de rollen goed verdeeld worden. Maria: “Ik fungeerde als voedseltechnoloog en was verantwoordelijk voor de productformulering, het beheer van de productielijn, HACCP-richtlijnen en het sourcen van ingrediënten. Het was mijn taak om ervoor te zorgen dat het product voldoet aan de behoeften van de consument, dat de voedingswaarde en consumenteninzichten kloppen en ik hield me bezig met de schaalbaarheidsoverwegingen. Daarbij heb ik ook gekeken naar de bredere supply chain logistiek.”

Mina was verantwoordelijk voor de financiën. “Mijn rol was marketing en finance Dit betekent dat ik verantwoordelijk was voor het opstellen van kostenramingen, marktbeoordelingen, cashflowprognoses en break-even analyses. Ik was dus bezig met marktonderzoek, de financiële planning, en werkte samen met Maria aan de voedingswaarde en consumenteninzichten, en de marktsegmentatie. De concurrentieanalyse en verkoopstrategie stonden ook op mijn takenlijst.”

En tot slot, Aubry: “Ik vervulde de rol van duurzaamheidsspecialist binnen het team. Met mijn vaardigheden in duurzaamheidsaudits en milieuvriendelijke processen heb ik ervoor gezorgd dat alle processen en producten duurzaam zijn. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de effectieve communicatie van duurzaamheidswaarden naar consumenten. Voor onze verdere groei hebben we ook de wereldwijde duurzaamheidsnormen en certificeringen in het oog gehouden.”

Feedback

Om ervoor te zorgen dat Quin’Hola is afgestemd op de voorkeuren van de consument, heeft het team drie enquêtes uitgevoerd, waarbij ze actief feedback hebben verzameld van hun doelgroep. De resultaten waren veelbelovend. De zintuiglijke aantrekkingskracht van Quin’Hola werd positief beoordeeld, vooral in vergelijking met andere plantaardige gefermenteerde producten op de markt. De milieuvriendelijke verpakking werd eveneens een pluspunt genoemd. In de laatste enquête toonden met name gezondheidsbewuste consumenten een verhoogde interesse in Quin’Hola, wat de positie als een gezonde keuze versterkt.

Team Nourish noemt hun product een ideale keuze voor mensen die op zoek zijn naar een eiwitrijk, vezelrijk drankje zonder zoetstoffen of geraffineerde suikers. De duurzame, voedzame en milieuvriendelijke aanpak van Quin’Hola positioneert het als een veelbelovende toevoeging aan de Nederlandse markt.

Altijd op de hoogte blijven?