Houdbaarheid creëren en tegelijkertijd het plasticgebruik reduceren. Over deze topics in de verpakkingsbranche spreken we Tim Hage, directeur bij MULTIVAC in Woerden, dat een no-nonsense mentaliteit combineert met Duitse degelijkheid. 

Met de technieken van nu kunnen we veel dunnere plastics toepassen, daar maken we echt grote stappen mee. Maar de investeringsbereidheid die nodig is voor een ombouw, is laag. Want hoe goed we ook scheiden, de recyclecapaciteit is nog lang niet toereikend om al het plasticafval te verwerken. Dus moeten we zoeken naar echt zinvolle alternatieven. Monomateriaal, dunner of composteerbaar materiaal, papier, alles is mogelijk. In Nederland en Zwitserland lopen we ver voorop de rest van Europa, maar het is triest om te zien hoe langzaam het gaat.”

Beste match

Alles begint met de verkoop, bij het maken van de beste match voor de klant, nu en in de toekomst. “Goed inventariseren van de behoefte van de klant, maar zeker ook de ontwikkeling van die behoefte peilen, dat is waar het begint. En dat op alle aspecten die van belang zijn: matrijzen, maatvoering, materiaal maar ook de beschikbare ruimte. We zijn daarbij gericht op het investeren met een zo klein mogelijk risico. Is de machine over een jaar te klein, dan kunnen we die omruilen of nadenken over een leaseconstructie. We hebben een heel groot assortiment, dus is het aan ons om de beste match te vinden.”
“Daarbij adviseren we klanten combinatiedeals inclusief verpakkingsmaterialen af te sluiten. Het ene plastic is nu eenmaal het andere plastic niet, daar zit heel veel verschil in. En een goede machine met slecht materiaal geeft nog steeds een slecht resultaat.” 

Verder automatiseren

Aspecten die een steeds grotere rol spelen zijn automatiseren en robotiseren. “Dat is daily business geworden, én groeiende. Of het nu gaat over labelling, schalensluiten, deegverwerking, slicers, portioneren, doseren en zelfs metaaldetectie – alles kan geautomatiseerd en robots nemen steeds vaker het repeterende en zware werk over. Dat scheelt vele handjes, want personeel is steeds meer een probleem. We kunnen turn-key-oplossingen leveren, tot aan de gepalletiseerde dozen aan toe. Van het inleggen tot aan het palletiseren, alles kan geautomatiseerd.” 

Het kopen van een machine is als het aangaan van een huwelijk

De verdergaande automatisering maakt ook Smart Services mogelijk: Het volledig monitoren van de performance van de machines en zelfs van de gehele lijn. “Dat heeft hele mooie effecten. Om een voorbeeld te schetsen: als de folie op is, komt er een melding. 
Je ziet dan precies hoe lang het duurt voordat de rol vervangen is. Iedere twee weken is er een OEE-bespreking. Daarin kan dan naar voren komen dat de ploeg van donderdagmiddag veel langer over het wisselen van de rol deed dan de ploeg van dinsdagochtend. En kun je vaststellen dat de ploeg van donderdagmiddag misschien extra instructie nodig heeft. Het hele proces wordt inzichtelijk en je kunt precies terugvinden waar en hoe iets is misgegaan.” 
Smart Services heeft voordelen voor de efficiëntiemonitoring, maar ook voor voorspellend onderhoud, het opsporen van storingsoorzaken, bewaken, alarmeren en andere slimme functies. 
“De afgelopen jaren hebben we veel profijt gehad van het feit dat maar liefst 95% van onze componenten in eigen huis wordt geproduceerd en dat we beschikken over eigen assemblagefaciliteiten. Walsen, verspanen, het vervaardigen van de messen, alles gebeurt in eigen huis. Dit waarborgt niet alleen de kwaliteit, maar zo hebben we ook beschikbaarheid überhaupt - en dus de levertijden, zelf in de hand. Daar hebben zowel wij als de klant in de recente situaties heel veel profijt van gehad - en nog steeds!”

Lange relatie

Volgens Hage is het kopen van een machine te vergelijken met het aangaan van een huwelijk. Gekscherend dan weliswaar, maar qua commitment snappen we die vergelijking wel. “Een machine heeft een levensduur van minimaal 15 tot 20 jaar. Dus de aankoop is een belangrijke beslissing, maar is nog maar één aspect. Want in al die jaren heb je het meeste belang bij een echt goede service.” 

Hage spat van enthousiasme als hij vertelt over de betrokkenheid en instelling van ‘zijn’ mensen. “Doe wat je zegt en zeg wat je doet, dat is belangrijk. En mensen kopen van mensen, dus moet je ervoor zorgen dat je betrouwbaar bent als partner. Het is mooi meegenomen dat we kwalitatief hoogwaardige machines leveren”, grinnikt hij. “Maar het contact en de service van onze mensen is echt een belangrijk pluspunt en dat zie je terug in de waarde die een machine na zo’n tien tot vijftien jaar nog steeds heeft.” 

Reputatie waarmaken

MULTIVAC is een merk met een enorme reputatie. Hoe zorgt Hage ervoor dat die reputatie wordt waargemaakt? “Service staat op nummer 1. Zijn we nodig, dan staan we er. 24/7. Het belangrijkste is dat iedereen ervan doordrongen is dat de klant voorop staat. En voor mij geldt dat de medewerker daar qua belang zelfs nog voor staat. Want zonder betrokkenheid van die medewerker komen we er niet. En betrokkenheid kun je niet afdwingen, die moet je verdienen. Binnen onze organisatie heeft iedereen een belangrijke rol. De teamspirit – samen voor klanten – straalt af op het bedrijf, iedereen kan op elkaar rekenen en klanten merken dat ook.” 

Altijd op de hoogte blijven?