Uit onderzoek van DNV GL en GFSI blijkt dat 79% van de leiders in de levensmiddelenindustrie certificatie als topprioriteit beschouwt om aan de regelgeving te voldoen maar wel toepassingen voor nieuwe technologieën onderzoekt.
DNV GL, een van de grootste certificatie-instellingen ter wereld, en het Global Food Safety Initiative (GFSI) van The Consumer Goods Forum hebben deze week op de GFSI-conferentie in Nice de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar de toekomst van wereldwijde voedselveiligheid. Het onderzoek onder meer dan 1600 experts uit de sector wees uit dat certificatie het efficiëntste instrument is om de voedselveiligheid te verbeteren.
Een duidelijke meerderheid van de bedrijven beschouwt certificatie als een noodzaak en een ‘paspoort voor handel’ in het bedrijfsleven (79%), terwijl meer dan de helft (53%) certificatie ziet als een middel om de voedselveiligheid in de hele sector te verbeteren. Beter aan de regelgeving voldoen, is met 86% het hoogst gewaardeerde voordeel van certificatie, terwijl verbeterde veiligheid en kwaliteit op de tweede plaats komen.
De toeleveringsketen is strikter dan ooit en de druk om de voedselveiligheid in de gehele waardeketen te beheersen neemt toe. In die omgeving is certificatie de sleutel tot verbeteringen in de voedselveiligheidsprogramma’s en toeleveringsketens van de sector.
Certificatie wordt als een topprioriteit beschouwd, terwijl industrieleiders onderzoeken hoe digitale oplossingen ter verbetering van de voedselveiligheid in praktijk kunnen worden gebracht. Momenteel maakt slechts 1 op de 10 bedrijven in hoge mate gebruik van nieuwe digitale technologieën om de voedselveiligheid te waarborgen. De lange termijn is rooskleuriger, met een toename naar 4 op de 10 bedrijven. Meer dan een kwart van de bedrijven zegt niet te weten hoeveel ze in de komende 12 tot 18 maanden in digitale oplossingen zullen investeren en 14% antwoordt dat ze hier niets aan zullen uitgegeven.
Veronique Discours-Buhot, directeur van het Global Food Safety Initiative, zegt: “Certificatie is een toenemende zorg voor de belangrijkste actoren in de voedingsindustrie maar biedt ook enorme kansen. De resultaten van het onderzoek tonen duidelijk aan dat certificatie centraal staat bij bedrijven die hun waardeketens willen verbeteren.
Fabrikanten en retailers moeten het certificeringsproces volledig transparant houden om de vertrouwenskloof tussen hun inspanningen en de zorgen van de consument te overbruggen. Er bestaat nog steeds aarzeling om in technologie te investeren, maar binnen het juiste kader kunnen organisaties zich juist focussen op veiligere producten en de consument in het middelpunt plaatsen.”
Ingunn Midttun Godal, Global Director Business Development, DNV GL – Business Assurance, zegt: “Het onderzoek onderstreept dat voedselveiligheid de kern blijft voor alle spelers in de waardeketen, ingegeven door de gezondheid van de consument, compliance en klantbehoeften. Certificatie blijft centraal staan in het beheersen van risico’s en biedt voordelen in de hele toeleveringsketen. En het is niet verwonderlijk dat degenen die voor een holistische benadering kiezen er het meest bij gebaat zijn.
Voedselveiligheidscultuur en digitalisering zullen steeds meer kansen bieden. De voedselveiligheidscultuur staat steeds hoger op de agenda en benadrukt het menselijke aspect. Nieuwe digitale technologieën lijken voor voedselveiligheid niet in zwang te zijn. Toch zien we nu al bedrijven die ervan profiteren door het certificeringsproces transparanter te maken, de toeleveringsketens te beheersen en consumentenvertrouwen op te bouwen. Digitalisering biedt nieuwe mogelijkheden om de voedselveiligheid te bevorderen en de enige manier om het potentieel volledig te benutten, is blijven samenwerken.”