De frisdrankindustrie wil het aantal kcal in frisdrank terugbrengen. In 2020 moet het aantal kcal met gemiddeld 10 procent zijn gedaald ten opzichte van 2012. Dat is bekendgemaakt tijdens het FWS Zomerevent.
De sector wil de 10 procent vermindering over 5 jaar bereiken met minder suiker in bestaande producten, nieuwe producten met minder of geen suiker, meer lightproducten en meer kleine verpakkingen. Het gaat om frisdranken, energiedranken, sportdranken, siropen, sappen en waters met smaakjes.
'Al goede stappen gezet'
“Veel individuele fabrikanten hebben de afgelopen jaren al goede stappen gezet om het aantal calorieën via frisdranken te verlagen”, zegt Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS).
Zo is de afgelopen jaren de calorie-inname via frisdrank al met 10 procent gedaald, stelt hij. De daling kwam onder meer tot stand door suiker in frisdranken te verminderen, (gedeeltelijk) te vervangen door zoetstoffen als stevia, en door een groter en breder aanbod in light frisdranken. Volgens Gianotten moeten consumenten langzaam wennen aan minder zoete smaken.
100 liter
Nederlanders drinken jaarlijks gemiddeld bijna 100 liter frisdranken als cola, sinas en andere (koolzuurhoudende) drankjes. Bovendien wordt zo’n 40 liter aan sappen gedronken.
De ambitie is geformuleerd in het kader van het brede Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat begin 2014 door diverse partijen en het ministerie van VWS is ondertekend. Doel is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën in producten te verlagen, zodat er een gezonder productaanbod ontstaat.
'Zet geen zoden aan de dijk'
Gianotten noemt de afspraak van de frisdrankenindustrie ambitieus. Hoogleraar voedingsleer Martijn Katan denkt dat de maatregelen geen zoden aan de dijk zetten. “In een blikje cola zitten zo’n 8 suikerklontjes. Als het suikerpercentage met 10 procent wordt verlaagd, gaat daar nog geen suikerklontje vanaf”, vertelt hij tegen de NOS.
'Gezonder aanbod'
Volgens minister Schippers van VWS stimuleert de afspraak een gezonder productaanbod. “Daarmee helpt de industrie mensen die gezonder willen leven om een betere en makkelijkere keuze te maken.”
Lees ook:
- Frisdrankreuzen VS beloven minder calorieën (24 september 2014)
- ‘Door aandacht voor suiker verslapt aandacht voor vet' (15 juli 2014)
- Schippers en industrie tekenen Akkoord Verbetering Productsamenstelling (23 januari 2014)