12 Foodconcerns houden vast aan 'front of pack' info

14 november 2012

BRUSSEL - 12 Europese producenten van voedingsmiddelen en frisdranken en retailers houden op vrijwillige basis de vermelding van voedingswaarden ook op voorkant van hun verpakkingen.

De EU verordening (EU Nr. 1169/2011) rond etikettering van voedingsmiddelen wordt zoals bekend uiterlijk 13 december 2016 van kracht.

'Front of pack' informatie is niet verplicht, maar bedrijven die de voedingsinformatie ook op de voorkant van hun verpakkingen willen houden, moeten dit echter al op 13 december 2014 hebben.

De 12, Coca-Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellogg’s, Mondelez, Mars, Metro, Nestlé, Orangina-Schweppes, Pepsico en Unilever, zeggen nu hun verpakkingen eind 2014 volgens de verordening te hebben aangepast.

Ook hebben ze zich vrijwillig gecommitteerd aan het harmoniseren van dit etiket in alle lidstaten van de EU. Het commitment is op 14 november 2012 gepresenteerd aan het EU-platform for Action on Diet, Physical Activity and Health.

Door de informatie over de dagelijkse voedingsrichtlijn (GDA) op vrijwillige basis op de voorkant van de verpakkingen te blijven zetten, stellen de fabrikanten verder te gaan dan de nieuwe wettelijke verordening.

De EU-verordening meldt onder meer dat bedrijven, als ze dat willen, de energie-informatie op de voorkant van de verpakking (front of pack) kunnen zetten. Áls ze dit doen, moeten ze dit wel per 100 gram/100 ml vermelden als toevoeging op de informatie per portie.

De overeenkomst van de 12 bouwt voort op de vrijwillige vermelding van GDA’s die de industrie in 2006 overeenkwam en die is opgesteld door FoodDrinkEurope en EuroCommerce. Dit was volgens hen 6 jaar eerder dan Europese wetgeving hierover.

Nu deze zelfregulering is omgezet in de verordening zeggen de 12 een stap verder te gaan, door vast te blijven houden aan de ‘front of pack’ informatie.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?