Beeld: Nederland Schoon
Op zaterdag 19 maart vindt de 20e editie plaats van de Landelijke Opschoondag met als overkoepelend thema ‘Elke verpakking telt!’. Hiermee wil initiatiefnemer Nederland Schoon benadrukken dat elke verpakking telt in het voorkomen van zwerfafval en dat elke verpakking een bepaalde waarde in de keten heeft als het op de juiste manier wordt opgeruimd.
Dit jaar hebben 26 bedrijven toegezegd om mee te doen aan de opschoonactie, Dat is een recordaantal voor de jaarlijkse actie. Onder andere Koninklijke Grolsch, Coca-Cola Nederland, Jumbo en Univé doen mee. De organisaties roepen hun klanten en partners op mee te helpen met het opruimen van zwerfafval. Aan alle deelnemers van de Landelijke Opschoondag kunnen de Litterati-app gebruiken om het gevonden zwerfafval te registreren, zodat opruimroutes kunnen worden geoptimaliseerd aan de hand van data.
Elke verpakking telt
“Het is duidelijk merkbaar dat ook steeds meer bedrijven bezig zijn met duurzaamheid en de circulaire economie. De grote belangstelling draagt enorm bij aan de bewustwording rond het thema zwerfafval. Zien opruimen, doet opruimen. Ook zorgt een schone omgeving ervoor dat er minder afval op straat wordt gegooid. Zo wordt zwerfafval dus voorkomen. Daarbij is het goed je bewust te zijn van de waarde van elke verpakking. Deze op de juiste manier weggooien maakt een enorm verschil. Elke verpakking telt!”, aldus Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon.
Over Nederland Schoon
Nederland Schoon werkt al 30 jaar samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies wil de organisatie bewustwording en een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel creëren. Dit jaar wordt voor de 20e keer de Landelijke Opschoondag georganiseerd.