Klant doet ‘suikerbommen’ in de ban

26 februari 2016

Consumenten laten producten met veel suiker vaker links liggen. Zo daalde de omzet van Coca-Cola in de Nederlandse supermarkten vorig jaar met 8,7 procent. Wicky van Refresco zag de omzet teruglopen met 11 procent, terwijl FrieslandCampina vorig jaar voor 10 miljoen euro minder aan zuivel (met name vla) verkocht.

Dat meldt de NOS op basis van de Merken Top 100 van IRI. Sinds 2012 loopt de verkoop van frisdranken in supermarkten terug, terwijl de verkoop van water in flessen juist groeit.

Coca-Cola geeft aan als antwoord een breder assortiment te voeren, dus ook producten met minder of geen suiker en kleinere verpakkingen.

'Minder lekker'

FrieslandCampina betwijfelt of de omzetdaling in vla door de suikerdiscussie komt. Het concern stelt dat toetjes zonder suiker nu eenmaal minder lekker zijn en dat suikervermindering daarom in stapjes wordt gedaan.

Suikerverlagingsprogramma

FrieslandCampina is in 2009 in Nederland gestart met een suikerverlagingsprogramma voor alle producten, van kinderproducten tot verwentoetjes. In een groot deel van die producten heeft het zuivelconcern in de afgelopen zes jaar het suikergehalte verlaagd met 7 tot 44 procent.

Omzetvermindering

Opvallend blijft volgens de NOS dat producenten van suikerhoudende producten hun supermarktomzet vorig jaar zagen teruglopen. Mona had te maken met een omzetvermindering van 10 procent, Roosvicee haalde zelfs -16 procent, suiker- en stroopfabrikant Van Gilse -11 procent en koekjesproducent Lu -8 procent.

Omzetstijging

Sterke omzetstijgers waren vorig jaar juist Zonnatura (+14 procent), Alpro (+7 procent) en Spa (+8,7 procent).

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?