Uit de cijfers van Arla Foods en marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de omzet van Arla wereldwijd met 1% is toegenomen, terwijl in Nederland bijna 8% omzetgroei is gerealiseerd. Vooral de Skyr- en lactosevrije-producten zijn populair.
Het Deens-Zweedse zuivelconcern Arla Foods heeft afgelopen jaar haar omzet met 1% zien stijgen naar €10,4 miljard. Ondanks een moeilijk voorjaar is vooral de verkoop van haar eigen merkproducten toegenomen met 3,1%.
Europees succes
Arla Foods focust zich op twee commerciële zones: Europa en Internationaal. Binnen Europa waren vooral de melk- en yoghurtproducten erg populair. Binnen de internationale afzetmarkt zijn het Midden-Oosten en Noord-Afrika de grootste afnemers van Arla producten. In Nederland groeide de omzet van Arla Foods het afgelopen jaar met 7,9%. Deze groei komt vooral door de toegenomen verkoop van producten van het merk Arla (+13,9%). Van dit merk zijn vooral het product Skyr en de Lactofree-lijn erg populair. Met deze groei heeft Arla in Nederland nu een marktaandeel van 11% in de dagverse zuivel.
Nettowinst voor melkveehouders
Door de droge zomer in Europa kregen melkveehouders het moeilijk. De groei van het melkvolume stagneerde, en de boeren werden geconfronteerd met hoge voerprijzen. De directie van Arla stelde daarom voor om de volledige nettowinst van 2018 eenmalig uit te keren aan de melkveehouders. Zij krijgen allemaal 2,3 eurocent extra per kilogram melk.
Vooruitblik
In 2019 gaat Arla onder andere investeren in een nieuwe poedertoren. Ook zal worden geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van productlocaties in Noord-Europa.