A-merken doen het goed

12 februari 2007

DOETINCHEM - Na enkele zware jaren in de prijzenoorlog maken A-merken weer meer omzet in de supermarkt.Van de honderd grootste merken vergrootte tweederde haar omzet in 2006 ten opzichte van 2005.

Dat blijkt uit de Merken Top 100, samengesteld door marktonderzoekbureau IRI Nederland, die afgelopen week in het blad Foodmagazine is gepubliceerd. De Top 100 is een ranking op basis van omzet van de honderd grootste merken in de Nederlandse supermarkten.

Sinds de start van de prijzenoorlog in 2003 laten de honderd grootste merken uit de Nederlandse supermarkten voor het eerst weer groei zien. De omzet van deze merken groeide in 2006 van 6,209 miljard euro naar 6,370 miljard euro (+2,6%).

Deze stijging is onvoldoende om de marktontwikkeling bij te houden, want over dezelfde periode groeide de totale supermarktomzet met 3,9 procent en de groei van private label lag zelfs boven de 10 procent.

Toch zijn ook deze grote A-merken weer op de goede weg. Want in het jaar 2004 bleken slechts twintig merken in omzet te zijn gestegen binnen deze Top 100, in 2005 waren er 31 stijgers, en in 2006 zijn er 63 A-merken die een groei laten zien.

Ronald Laureijsen van IRI Nederland, samensteller van de lijst: 'Merken die goed scoren, behalen die resultaten als gevolg van duidelijke positioneringen. Ze spelen consequent in op de juiste trends of ze behalen additionele omzet met nieuwe producten of nieuwe concepten.'

Lees ook:
Campina grootste A-merk (12 februari 2007)

2007 jaar van het A-merk (10 januari 2007)

Altijd op de hoogte blijven?