Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door minimalisering van materiaalgebruik, inzet van gerecycled materiaal, recycling van verpakkingen en gebruik van producten gedeeltelijk gemaakt van biogrondstoffen. Voor 2025 focust de supermarkt op het recyclebaar maken van eigen-merkverpakkingen.
Karton en papier
Daarnaast richt Albert Heijn zich op de vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel. Door dozen van citrusfruit, brood en trostomaten te vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten, kan AH jaarlijks 2,9 miljoen kilogram karton besparen. In 2023 startte Albert Heijn een samenwerking met technologiebedrijf Avantium voor het gebruik van plantaardig en circulair PEF-materiaal(polyethyleen furanoaat) voor verpakkingsvormen als sapflessen.
AH Packathon
In mei 2024 organiseert Albert Heijn opnieuw de AH Packathon. Tijdens de eerste editie in 2023 werkten denkers, ontwerpers en andere experts samen aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor 2024 vraagt Albert Heijn klanten naar verpakkingsirritaties, om vervolgens met leveranciers en experts aan de slag te gaan om vijf verpakkingen te verduurzamen én het gemak voor de klant te verbeteren. Klanten zullen ook bij de Packathon 2024 aanwezig zijn voor het beoordelen van de oplossingen.