‘Alleen beperken kindermarketing is onvoldoende’

18 augustus 2023 Pixabay

De helft van de kinderen en jongeren wordt beïnvloed door reclames voor ongezond eten. Jan Buining, oprichter TastyBasics en de Leefstijlstraat, is van mening dat alleen het terugdringen van kindermarketing onvoldoende is en deelt het onderstaande bericht 'Terugdringen reclames ongezond eten slechts druppel op gloeiende plaat'. 

Unicef Nederland overhandigt vandaag het rapport '(On)Bewust Verleid' aan staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. Het rapport werpt een alarmerend licht op de verleidelijke invloed van doelgerichte kindermarketing op ongezonde voedingskeuzes bij kinderen. De bevindingen roepen op tot actie en leggen de basis voor een reeks krachtige aanbevelingen. Deze aanbevelingen, die onder andere gerichte reclame wil aanpakken, vormen een veelbelovende stap vooruit. Toch reiken de schadelijke effecten van ongezond eten verder dan leeftijdsgrenzen. Zou het niet gepast zijn om deze aanbevelingen uit te breiden naar een bredere doelgroep dan alleen kinderen en jongeren tot 18 jaar? 

Of beter nog dan reguleren; zouden boeren, producenten en supermarkten niet beter moeten samenwerken voor een gezonder aanbod? In plaats van enkel te beperken, zou het mogelijk zijn om te streven naar een situatie waarin de keuze voor gezond voedsel de meest logische keuze wordt? 

Nederlanders worden steeds jonger ziek en er is sprake van een toenemend aantal ouderdomsziekten, hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht. Hierdoor zijn maatregelen nodig zoals het veelbesproken verlagen van het btw-tarief op groente en fruit uit het regeerakkoord. 

Meer dan de helft van de calorieën in onze voeding is afkomstig van bewerkte grondstoffen. Voedingsproducenten concentreren zich bij de productie van voeding namelijk vooral op koolhydraten en suikers. 

Essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, mineralen en vitaminen worden hieruit gehaald. De levensmiddelensector is heel efficiënt geworden in het precies leveren van wat de consument wil: heerlijk smakende en goedkope producten die onze magen vullen en onze honger stillen. Van chips tot koekjes en repen, maar ook pasta, (wit-) brood en krokante muesli. 

Maar deze focus op consumentenplezier heeft ook een keerzijde. Het leidt namelijk tot een afname van het aantal gezonde levensjaren, met grote gevolgen voor de Nederlandse gezondheidszorg. Er moet daarom een omslag gemaakt worden naar het voorkomen van ziektes in plaats van het genezen. 

De voedingssector moet actie ondernemen, vooral aan de aanbodzijde. Voeding moet aangepast worden aan de behoeften van het menselijk lichaam. De industrie moet ervoor zorgen dat het voor consumenten aantrekkelijker en logischer wordt om gezonde producten te kopen. 

Het stoppen met het bewerken van landbouwproducten tot concentraten van koolhydraten en suikers is de grootste en meest noodzakelijke stap in de richting van gezonde voeding. Als we in Nederland minder ultrabewerkt voedsel eten, zullen we gezonder worden. 

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?