Twee derde van de Belgische consumenten kiest in de supermarkt eerder goedkope dan duurzame (fairtrade) producten. Dat blijkt uit een enquête onder 1000 Belgen.
79 procent van de consumenten in België noemt prijs het doorslaggevende criterium bij de aankoop van voedingsproducten. Dat meldt De Morgen.
Toch zegt 81 procent van de geënquêteerden zelf bewust te willen consumeren. Zij verstaan onder bewust consumeren blijkbaar iets anders als duurzaam consumeren, stelt Fairtrade Belgium, die het onderzoek heeft gehouden.
'Leidende rol supermarkten'
De organisatie is niet verbaasd over de resultaten. "Ondanks het succes van 25 jaar fairtrade in ons land blijft het aantal Belgen dat bewust koopt relatief laag. In de landen waar fairtrade sterk gegroeid is, hebben supermarkten een zeer sterke, leidende rol gespeeld."
De Belgische consument legt de verantwoordelijkheid voor meer duurzame voeding vooral bij de overheid (63 procent), gevolgd door supermarkten (62 procent) en de voedingsindustrie (54 procent). Pas daarna vindt de consument zichzelf (49 procent) verantwoordelijk.
58 procent wil dat de overheid strengere criteria oplegt zodat producten sowieso fairtrade zijn. 70 procent van de consumenten zegt meer fairtrade-producten te willen kopen, als deze niet duurder zijn. 65 procent zou ervoor kiezen als er meer promoties voor fairtrade zou zijn.
Lees ook:
‘Duurzame chocola begint bij eerlijke prijs voor boer' (10 juni 2014)
‘Marktwerking hindert duurzame kipfilet' (19 december 2013)
‘Consument moet begrijpen dat duurzaamheid prijs heeft'(11 april 2011)
‘Prijs belangrijker dan duurzaamheid' (1 april 2011)