DEN BOSCH - Michael Luesink heeft met zijn concept Boon de Foodmanship Award 2014 gewonnen. Deze food design prijs werd uitgereikt tijdens de Food Experience bij HAS Hogeschool in Den Bosch.
Foodmanship staat voor de combinatie creativiteit, ondernemerschap en food knowhow, waarmee studenten Food Design & Innovation zich kunnen onderscheiden in de markt.
Concept Boon gaat uit van de oer-Hollandse boon. Student Food Design Luesink wist de wat ouderwetse producten bonen en peulvruchten nieuw elan te geven.
Hip alternatief
Dit door het ze introduceren als hip alternatief voor aardappels, pasta en rijst. Het wordt gecombineerd met umami-bouillon en gepresenteerd in doorzichtige stazakken.
Boon werd uitgekozen uit 25 studenten Food Design. De jury vond het een goed product in een goede verpakking, terwijl vernieuwend gewerkt is met ouderwetse producten.
Verpakking
Bij Food Packaging (5 kandidaten) won het concept van Daan van Vugt die een range aan basis-verpakkingen met een volledige inhoud (dus zonder overbodige lucht) presenteerde om via een online bestelservice te verkopen. De jury sprak van een marketeer die geen lucht verkoopt.
Marketeer
In de categorie Food Marketeers (8 kandidaten) won Janine de Groen met een website vol recepten voor mensen met het prikkelbare darm syndroom (pds). De jury noemde dit concept laagdrempelig en relevant voor velen.
Kookbier
Winnaar van de publieksprijs werd student Food Design Janneke Pieters met Kookbier. Dit is een range aan bieren voor mannen om mee te koken.
Lees ook:
HAS toont zich creatief bolwerk (7 februari 2013)