Vrouwen moeten meer uitgaan van hun eigen smaak bij hun keuze voor een alcoholhoudende drank. Ze laten zich te vaak belemmeren door negatieve associaties, stelt Nederlandse Brouwers. De koepelorganisatie start de campagne Love Beer, om vrouwen vaker voor bier te laten kiezen.
Alle bierbrouwers afzonderlijk speelden wel eens met de gedachte om de communicatie óók op vrouwen te richten. Dit heeft Nederlandse Brouwers in de Love Beer campagne nu verder uitgewerkt.
Mensen drinken het liefst een glas bier in een gemengde groep”, blijkt uit recent onderzoek van Edelman Berland. “Het woord ‘gezellig’ associëren zowel mannen als vrouwen het meest met bier. Toch weerhouden met name sociale conventies en mythes de Nederlandse vrouwen ervan om voor een glas bier te kiezen. Ten onrechte, stelt de koepelorganisatie.
'Niet elegant'
Vrouwen zitten bij hun keuzen vooral elkaar in de weg. Ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen, zoals ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’. Mannen ervaren dit niet zo en vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxt’.
“Met de Love Beer campagne willen we vrouwen laten zien dat ze zich niet moeten laten belemmeren door wat gepast is of niet”, stelt Nederlandse Brouwers. De campagne zet feiten en fabels op een rijtje en roept vrouwen op vooral hun eigen smaak te volgen.
Mannen staan in de campagne overigens niet buitenspel. Ook wil de koepelorganisatie niet aanzetten tot overmatig drinken. “We willen vrouwen (en uiteindelijk ook mannen) die alcohol drinken vaker voor een glas bier laten kiezen. Daarbij vermelden we op al onze uitingen de ‘Geen 18, geen alcohol’ slogan en nemen we waar mogelijk ook het zwangerschapslogo op.”
Alle bierbrouwers van Nederland kunnen bijdragen aan de campagne. Eerder zijn al inspiratiesessies gehouden met grote en kleine brouwers en andere bierliefhebbers. De afzender van de campagne is dan ook de brouwers van Nederland.
Lees ook:
- Bierdrinker hecht aan zijn merk (5 september 2014)
- Afzet alcoholvrij bier stijgt (2 juli 2014)
- Grolsch waarschuwt zwangere vrouwen voor alcohol (24 december 2013)