Campina grootste merk

12 februari 2007

DOETINCHEM - Campina is voor het vijfde opeenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse supermarkten. Het merk vergrootte in 2006 haar omzet tot 352,4 miljoen euro hetgeen een stijging van 4,2 procent ten opzichte van 2005 betekende.

Campina dankt de omzetstijging vooral aan de gezondsheidszuivelproducten Vifit en Optimel. Apart in de Top 100 staat Campina's Milner (op de 38ste plaats met 53,2 miljoen euro).

In de Top 10 zijn relatief weinig mutaties. Douwe Egberts (plaats twee) heeft stuivertje gewisseld met Marlboro (3). Hetzelfde geldt voor Coca-Cola (6) en Unox (7).

Het komende jaar zal Danone Nederland naar verwachting in de Top 10 binnendringen. Het bedrijf steeg van plaats 16 naar plaats 12 met een indexgroei van 122,4. Daarmee presteert Danone aanzienlijk beter dan Friesland Foods (92,4) en Campina (104,2).

De hoogste nieuwkomer is een non-food merk: Pall Mall. het sigarettenmerk van British American Tobacco is met stip op nummer 52 binnengekomen.

De tien grootste merken in 2006*:

1 Campina 352,4
2 Douwe Egberts 255,9
3 Marlboro 254,0
4 Friesche Vlag 212,2
5 Heineken 209,7
6 Coca-Cola 185,6
7 Unox 183,7
8 Becel 144,4
9 Amstel 137,0
10 Grolsch 120,2

* = Omzet in de Nederlandse supermarkten, in miljoenen euro’s.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?