Mondelēz International presenteerde maandag zijn plannen om het aantal calorieën in chocolade- en koekproducten voor kinderen te verlagen tot maximaal 100 calorieën per stuk voor zijn merk Cadbury. Dit doet de multinational door de verpakkingen van de tussendoortjes te verkleinen. Door deze ‘geforceerde portiecontrole’ hopen ze bij te dragen aan de strijd tegen obesitas bij kinderen.
Portiecontrole wordt gezien als een van de meest effectieve manieren om mensen te helpen hun calorie-inname in balans te brengen, schrijft Mondelēz in zijn persbericht. Het bedrijf wil daarom ouders ondersteunen bij het kiezen van een 'verantwoorde traktatie' voor hun kinderen.
“Door de introductie van de caloriedrempel wordt het voor ouders makkelijker om iets lekkers te vinden onder de 100 calorieën waar kinderen van kunnen genieten. We willen hiermee ons steentje bijdragen aan de aanpak van kinderobesitas,” zegt Louise Stigant, UK Managing Director van Mondelēz International. Het initiatief wordt allereerst uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland. Stigant: “We richten ons op de gebieden waar we de grootste impact kunnen hebben.”
Kleinere verpakkingen
“Om de calorieën te verminderen, hebben we besloten om de grootte van de producten iets te verkleinen om de caloriedrempel te halen”, laat een woordvoerder van Mondelēz weten aan The Independent. In Foodnavigator laat het bedrijf optekenen dat het nog niet klaar is om de recepten van de producten te veranderen, omdat ze daar minder lekker van worden.
Chocolademaker Cadbury kiest al langer voor kleinere porties en gezonde(re) keuzes. In 2014 voerde het zoetwarenbedrijf al een caloriedrempel van 250 kcal in op alle single-serve chocoladerepen en het kwam recent ook al met portieverpakkingen tot 100 kcal voor een aantal producten. Het bedrijf besloot al eens eerder om zijn repen te verkleinen. Dat werd Cadbury toen niet in dank afgenomen. Om krimpflatie tegen te gaan, voegt Cadbury bij sommige producten een extra zakje toe aan de grootverpakking terwijl de adviesprijs hetzelfde blijft, liet Cadbury's ons desgevraagd weten.
Food-multinationals bestrijden obesitas
De aanpak van kleinere porties tegen kinderobesitas is onderdeel van een plan van aanpak van de multinationals Mars, Nestlé en Cadbury dat in 2017 al werd aangekondigd. Cadbury is de eerste die de maatregel in de praktijk brengt. Een klein deel van de vernieuwde verpakkingen zal komende maand al in de winkels liggen. Het gros volgt in 2020 en de laatste producten zullen in 2021 worden aangepast.
De consument krijgt een kleinere portie, een even dure grootverpakking en een extra snackmoment, minder calorieën en het gevoel van een gezondere snack.
Bron: Foodlog, 7/8/2019