ROTTERDAM - Coca Cola verkoopt haar frisdrank in Nederland nu ook bij de Aldi. Het gaat om de 2-literflessen regular, light en zero.
“Het is een heel basale systeemstrategie: we willen daar zijn waar de consument komt”, zegt Jaap Wassink, verkoopdirecteur retail bij Coca-Cola Enterprises Nederland, tegenover Distrifood.
“We hebben de handel op de hoogte gebracht van de verkoop bij Aldi”, zegt hij.
De stap van Coca-Cola is opmerkelijk. A-merk fabrikanten wilden normaal gesproken eigenlijk alleen hun restvoorraden kwijt via de Aldi of de Lidl, om het imago van het merk niet te ondergraven.
Conflicten
Coca-Cola en ook andere fabrikanten hadden in het verleden geregeld conflicten met inkooporgansiaties van retailers over de verkooprijzen in de supermarkten. Hierdoor moesten retailers nog wel eens noodgedwongen nee verkopen.
Aldi zelf had overigens in februari al aangekondigd A-merken te willen gaan verkopen. Eerder werd dat altijd afgewezen, omdat de eigen merken sterk genoeg zouden zijn.
De 2-literflessen Coca-Cola komen vanaf deze week op pallets in de winkels van Aldi te staan. Aldi Nederland bevestigt dat alle filialen aan het eind van de week Coca-Cola gaan verkopen.
Bodemprijzen
De verkoopprijzen liggen op 2,18 euro. Dat is een bodemprijs vergeleken bij andere retailers. Alleen Jumbo rekent dezelfde prijs. Bij Albert Heijn staan de flessen (nu nog) voor 2,26 euro in de schappen.
Lidl Nederland gaat vooralsnog geen Coca-Cola verkopen. Volgens Wassink zijn er ook nog geen contacten.
Lees ook:
- Maxxam boycot producten Coca-Cola (12 september 2012)
- Superunie botst met Spa (19 april 2012)
- Aldi Nederland wil A-merken in winkelschap (29 februari 2012)
- Geschil Arla en Bijeen om prijzen (27 januari 2012)
- Superunie ruziet nu met Coca-Cola (20 april 2007)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor: