Sinds oktober 2018 werkt Green Food Lab als food consultancy & communicatiebureau aan de verduurzaming van de voedselketen. Aanvankelijk met een focus op de plantaardige sector, waarmee het bureau zichzelf al snel op de kaart zette. Publiekscampagnes, zoals de Week Zonder Vlees en Zo Kan Het Ook, werden afgewisseld met spraakmakende activaties als het vegetarische restaurant van KFC, overtuigende productintroducties zoals de pulled oats van Gold&Green en sterke contentcampagnes als de Smash Burger van Beyond Meat. Isabel Boerdam, founder van het bureau, vertelt: “Ik durf echt te zeggen dat wij geholpen hebben met het groot maken van de vega(n) sector. Nu we ons 5-jarig bestaan vieren is het tijd voor de volgende stap.”
Visie + gedrag + communicatie
Boerdam: “Een visie op duurzaamheid, hier gedrag aan verbinden én over communiceren, dat gebeurt nog veel te weinig in de voedingsindustrie. Onze klanten zetten hele mooie stappen in hun ‘road to net zero’, maar communiceren daar niet over uit angst dat dit geïnterpreteerd wordt als greenwashing. Zonde! Die uitdaging is ons op het lijf geschreven. Daarom helpen wij deze food bedrijven in transitie naar een duurzamere voedselketen met hun duurzame koers én communicatie. Met de juiste bewijslast, tone of voice en in een verfrissend jasje. Iedere oprechte stap in de goede richting krijgt van ons een podium. Dat noemen wij: Feeding the future with stories.”
Behoefte aan duurzaamheidscommunicatie
In samenwerking met marktonderzoeksbureau Norstat deed Green Food Lab in september 2023 steekproefonderzoek (n = 1.000) in Nederland naar het belang van duurzaamheidscommunicatie voor de consument en de perceptie ervan. Hieruit blijkt dat de helft (51%) van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de voedingsmiddelen die zij kopen duurzaam zijn. Hierbij worden de thema’s verminderen van CO2 en het terugdringen van afvalstromen het meest belangrijk gevonden. Van de consumenten vindt 54% het dan ook (zeer) belangrijk dat bedrijven communiceren over hun duurzame activiteiten. Zij verwachten dit vooral terug te zien op de verpakking van producten (79%), maar ook op de website (41%) en in reclamecampagnes (34%). Slechts 1 op de 5 Nederlanders (22%) is tevreden over de communicatie van voedingsbedrijven over hun duurzame acties. Dit terwijl 2 op de 5 Nederlanders (39%) bereid is om meer te betalen voor een duurzamer geproduceerd product. Boerdam: “Hier valt dus nog een wereld te winnen, en daar zetten wij ons voor in.”
“Ik ben heel trots op wat we de afgelopen vijf jaar hebben neergezet. We hebben ons als team enorm ontwikkeld, zowel strategisch als vakinhoudelijk en ook zakelijk. Deze verbreding van onze positionering komt op het juiste moment en voelt goed. We zien ook dat onze bestaande klanten het eigenlijk heel logisch vinden, tegelijk worden we nu ook gevonden door andere foodmerken die bezig zijn met gezondheid en duurzaamheid”, aldus Boerdam.