Consumenten kiezen gemakkelijk voor duurzamer eten met minder vlees als die keuzes slim en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Dat blijkt opnieuw uit een aantal onderzoeken bij negen horecabedrijven door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish. Restaurantbezoekers eten tot 113 % meer groenten en tot 13 % minder vlees of vis als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed wordt aangeboden.
Onderzoek
De onderzoeken werden gedaan in echte restaurants met echte gasten; van broodjeslunch tot a-la-carte, van stationsbrasserie tot een dinerbuffet en van bedrijfsrestaurants op een ministerie tot een staalfabriek. Zo waren Eurest, Van der Valk, HMSHost, Van Gelder groente en fruit, Koninklijke Horeca Nederland, Unilever, The Greenery en Rabobank betrokken bij de horecastudies. Het oorspronkelijke gerecht werd verruild voor een alternatief waarin meer groenten aantrekkelijker werden bereid en gepresenteerd. Tegelijk werd het aandeel vlees of vis gereduceerd. Daarna werden voedselinname, afval en tevredenheid van de gasten voor en na de aanpassing van het menu gemeten.
Na aanpassing werd – afhankelijk van de setting - tot 113% meer groente gegeten en tot 13% minder vlees of vis. Gasten waren minstens zo tevreden over hun restaurantbezoek. De waardering over smaak, presentatie en hoeveelheid groenten ging bij drie van de vier onderzoeken zelfs omhoog, terwijl deze voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef.
Klassieke kaart
Niet overal waren de cijfers zo positief. In een klassiek à la carte restaurant ging de klanttevredenheid achteruit toen minder vlees en meer groenten werden geserveerd zonder de presentatie of receptuur te veranderen.