De Consumentenbond start de campagne ‘Weg met het Vinkje’. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat consumenten het Vinkje voor een ‘bewuste’ of ‘gezondere’ keuze op voedingsmiddelen verwarrend vinden.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, zegt dat consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daar is echter geen sprake van. "Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden."
De Consumentenbond legde een panel van ruim duizend consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking, vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77 procent van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85 procent niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken.
Op verkeerde been
Het Vinkje geeft volgens de Consumentenbond bovendien te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. "Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dit zet consumenten op het verkeerde been. Chocomel Mager bijvoorbeeld bevat zes suikerklontjes per beker en heeft een groen Vinkje voor een gezondere keuze, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken."
Vijf misvattingen
In een artikel in de Consumentengids van april wordt ingegaan op vijf misvattingen over het Vinkje: 'geen Vinkje = ongezond', 'een Vinkje = gezond', 'het Vinkje is makkelijk te begrijpen', 'het Vinkje staat onder toezicht van de overheid' en 'het Vinkje zorgt ervoor dat we gezondere keuzes maken'.
Lees ook:
- Geen groen Vinkje meer op vruchtensappen (4 augustus 2015)
- ‘Vinkje alleen op basisvoedingsmiddelen' (4 augustus 2015)
- Consumentenbond wil helderheid over portiegrootte (23 februari 2016)