Europese paddenstoelen onder de aandacht in nieuwe campagne

11 mei 2023 Redactie Food Harshal S. Hirve (Unsplash)

GEPC Promo, Europese vereniging van champignonproducenten, lanceert een nieuwe campagne om Europese eetbare paddenstoelen onder de aandacht te brengen. Met de campagne “Europese paddenstoelen, verborgen parels”, medegefinancierd door de EU, wil de vereniging paddenstoelen in heel Europa promoten. 

GEPC Promo lanceert donderdag 11 mei een promotiecampagne gericht op millennials in 9 Europese landen: België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Polen en Spanje. Het doel is consumenten bewuster maken van de vele voordelen die Europese paddenstoelen bezitten voor een gezonde en evenwichtige voeding.

Paddenstoelensector in Europa 

In Europa de paddenstoelensector is jaarlijks goed voor meer dan 1,5 miljard euro omzet. Gekenmerkt door een hoge mate van zelfvoorziening, speelt deze markt in op de nieuwe trends van een verantwoorde consumptie, het bevorderen van lokale werkgelegenheid, het vermijden van voedseltekorten en het aanbieden van goede en goedkope voedingsproducten. Van de promotiecampagne, die 5 miljoen euro kost, wordt verwacht dat ze over drie jaar een groei van 28 miljoen euro omzet zal creëren.

Polen en Nederland zijn met ruim 50% van de totale Europese productie de grootste Europese paddenstoelenkwekers, op de voet gevolgd door Spanje. De champignon (Agaricus bisporus) is de meest geteelde soort, in 2020 goed voor 1.063.700 ton, waarvan 64% bestemd was voor de versmarkt en 36% voor de verwerkingsindustrie. De sector met ongeveer 2.900 Europese producenten is ook goed voor meer dan 40.000 directe banen, vooral in plattelandsgebieden. De laatste jaren is de inkoopprijs voor winkeliers en horeca ook heel stabiel gebleven, rond 3 euro per kilogram.

Altijd op de hoogte blijven?