Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, vindt de Consumentenbond. De organisatie wil daarom dat minister Schippers van VWS er paal en perk aan stelt.
Veel vruchtensappen bestaan volgens de bond “grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten”.
'Dweilen met kraan open'
“Fabrikanten passen op aandringen van de Consumentenbond soms wel iets aan, maar dit is dweilen met de kraan open”, meldt de consumentenorganisatie.
De Consumentenbond noemt diverse voorbeelden. Zo prijken op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit.
'Schamele 0.01 procent'
“Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat. In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes.”
Meer voorbeelden staan in de Consumentengids van juli/augustus 2016 en in de campagne Kletsplaatjes.
'Actie ondernemen'
Volgens de bond zou minister Schippers afgelopen voorjaar een Plan van Aanpak Etikettering publiceren. "Maar dat is er nog niet.” De Consumentenbond roept de minister op snel en daadkrachtig actie te ondernemen.
Behalve de campagne Kletspraatjes heeft de Consumentenbond ook een Wall of Shame met in hun ogen misleidende producten. Daarnaast pleit de Consumentenbond voor betere regels en strenge handhaving door de NVWA.
Lees ook:
- Suikergehalte vruchtenyoghurts verschilt aanzienlijk (21 maart 2016)
- Consumentenbond: vooral appel in fruitdrank (11 juni 2012)
- Fruitdrankje krijgt pak op de broek (23 mei 2007)