De export van levensmiddelen neemt toe. Ondanks negatieve ontwikkelingen in de wereld wist de Nederlandse sector vorig jaar 1,7 procent meer uit te voeren dan een jaar eerder, tot een exportwaarde van 34,8 miljard euro. Dat meldt de FNLI in de Monitor Levensmiddelenindustrie 2015.
“De economie trekt aan, de koopkracht neemt toe en het vertrouwen van ondernemers en consumenten groeit”, zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. Dit maakt dat de industrie in zijn ogen kan blijven investeren in de toekomst, door betere voedingsmiddelen te produceren en de productieketens verder te verduurzamen.
Europees koploper
De R&D-uitgaven van de Nederlandse levensmiddelensector bedroegen in 2014 bijna 400 miljoen euro. Daarmee is de sector Europees koploper op het gebied van investeringen in kennis en innovatie, aldus de FNLI. Ook is er, vergeleken met landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje en Polen, een bovengemiddelde groei in investeringen in materiële vaste activa, zoals machines,
Wel maakt de FNLI zich zorgen om blijvende prijsdruk in verschillende deelsectoren, zoals de vleesverwerkende industrie en de groenteketen. De prijzen van voedingsmiddelen staan wereldwijd onder druk, door grote voorraden en een sterke dollar. Ook de Russische boycot laat volgens Den Ouden duidelijke sporen achter in de sector.
De Monitor wordt dit jaar voor de zesde keer gepresenteerd, tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in Utrecht.
Lees ook:
- Genomineerden Merk van het Jaar 2015 (7 oktober 2015)
- FNLI bezorgd om ‘Franse slag’ in Europa (10 augustus 2015)
- Nederlandse export biologisch stijgt (11 februari 2015)
- Productie en export levensmiddelenindustrie groeien (3 okotber 2013)