De FNLI is verbaasd dat de Consumentenbond een meldpunt Voedselfraude is gestart. “Op welke grond is de Consumentenbond tot de conclusie gekomen dat de meldpunten van de NVWA niet zouden functioneren?”, vraagt FNLI-directeur Philip den Ouden zich af.
Volgens hem heeft de NVWA al jaren een meldpunt voor anonieme klachten uit de keten. Sinds juni 2014 is daar ook nog een speciaal meldpunt voor fraude in de vleesketen bijgekomen.
“Verandert het openstellen van nog een meldpunt, maar nu bij de Consumentenbond, opeens aan de effectiviteit daarvan? Ik heb het antwoord nog niet gezien”, reageert Den Ouden op Foodlog.
Sheriff-uniform
Ook vraagt hij zich af wat de Consumentenbond doet als er een melding binnenkomt? "Trekt directeur Bart Combée zijn Sheriff-uniform aan om te gaan rechercheren? Wordt de NVWA ingelicht? Wordt de klacht vertrouwelijk behandeld en hoe is dat geborgd?”
De FNLI stelt groot voorstander te zijn van meldpunten en ziet het als goede methode om overtredingen in de keten zo snel mogelijk op te sporen. “Maar deze meldpunten moeten wel beheerd worden door de overheid, die toeziet op naleving van wetgeving en sanctionerend kan optreden.”
Reactie Consumentenbond
"Bijzonder", reageert Bart Combée op zijn beurt weer op twitter. "De FNLI had ook iedere bijdrage aan fraudebestrijding kunnen verwelkomen."
Lees ook:
Consumentenbond start meldpunt voedselfraude (23 juni 2015)
EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven