Doordat de Europese bevolking vanaf 2025, naar verwachting, niet meer groeit, komt de foodsector mogelijk in problemen. Analisten van ABN AMRO waarschuwen: “ik denk dat deze ontwikkeling door veel bedrijven wordt onderschat”.
Er worden te weinig kinderen geboren om de bevolkingsafname door de vergrijzing af te remmen. De krimp in bevolking drukt op de voedselconsumptie, en daarmee op de afzetmarkt. Daarbij gaan mensen steeds bewuster om met hun voeding; er wordt minder weggegooid, en mensen realiseren zich dat gezond eten is soms minder eten. Hierdoor ontstaat een afzetprobleem voor de Europese foodsector. Europa beslaat namelijk driekwart van de afzetmarkt van de voedingssector.
Ook de samenstelling van de bevolking is aan het veranderen. Het aantal Nederlandse inwoners met een niet-Westerse achtergrond zal de komende tijd iets toenemen. Hierdoor veranderen ook de voedselvoorkeuren van ons land, want de samenstelling van de bevolking bepaalt wat er wordt gegeten. Waar haalt de foodsector straks haar groei vandaan?
Afzetmarkt vergroten
Er zijn twee opties om het tij te keren. Allereerst kan de foodsector proberen haar afzetmarkt te vergroten buiten Europa, want in diverse gebieden buiten Europa blijft de bevolking wel groeien. De mogelijkheden zijn per product(categorie) verschillend; verse producten zijn bijvoorbeeld minder lang houdbaar dan gevriesdroogde of diepgevroren producten. Daarnaast is ook specifieke voorkeur van bevolkingsgroepen van belang voor de afzetmarkt. De typisch Nederlandse producten zoals bijvoorbeeld ontbijtkoek en huzarensalade worden niet overal op de wereld gewaardeerd.
Toegevoegde waarde
Een tweede optie is om meer waarde toe te voegen aan producten. Consumenten zijn dan bereid om meer te betalen voor hun product, en dit betekent weer meer omzet. De beste strategie voor meer toegevoegde waarde is innoveren en inspelen op trends. Consumenten zijn bereid extra te betalen voor producten die inspelen op gemak, versheid en gezondheidstrends.