Beeld: BernhardJaeck via Pixabay
Uit onderzoek van consultancybureau P2 blijkt dat de foodsector sneller moet verduurzamen om de ambities uit het Klimaatakkoord voor een lagere CO2-productie waar te kunnen maken. Bedrijven willen wel, maar laten zich afremmen door investeringskosten en korte termijnvisie.
In het huidige tempo lukt het de meeste producenten niet om in 2030 de CO2-uitstoot met de vastgestelde 49% te verlagen, aldus de eerste nationale benchmark ‘Duurzaam produceren in de foodsector 2020’, een onderzoek van consultancybureau P2 waarin 58 toonaangevende food- en verpakkingsbedrijven een vragenlijst invulden.
De foodindustrie staat voor een uitdaging, want de Nederlandse industrie wil over tien jaar 49% minder CO2 uitstoten en in 2050 circulair en aardgasvrij zijn. Wie een toekomstgericht duurzaam bedrijf wil zijn, zal op zoek moeten naar de juiste balans tussen de driehoek People, Planet en Profit, schrijft P2 in het rapport. Het consultancybureau verkende daarom de markt en vroeg zich af: Hoe voelbaar is die urgentie bij foodproducenten? Welke prioriteiten stellen zij zichzelf om duurzamer te produceren en wat zijn daarbij hun grootste uitdagingen?
Koplopers
Aan ambitie ontbreekt het niet bij de bedrijven, ziet P2. Over het algemeen vinden de deelnemers dat ze al goed op weg zijn, maar gemiddeld scoren ze slechts een 6,6 op hun ‘rapport’. Projectmanager Andreas Oerlemans: “Een groep koplopers maakt serieuze stappen in de verduurzaming van het productiemodel, maar 4 op de 5 bedrijven blijft achter.” In het huidige tempo van verduurzamen halen zij niet de ambitie om in 2030 duurzaam te produceren, concludeert P2. De groep koplopers lukt dat waarschijnlijk wel. Zij gaan verder dan de ‘quick wins’ en komen echt in actie. Deze organisaties hebben een helder beleid, budget en de juiste mensen en halen daarmee hun doelstellingen. Er is bij hen over het algemeen meer tevredenheid over hun processen en uiteindelijk besparen ze op hun productiekosten. Een belangrijk resultaat, want de grootste uitdaging om te verduurzamen is voor de meeste deelnemers de vermeende grote stijging van investeringskosten. “Bedrijven overzien dan niet wat het ze mogelijk oplevert op de langere termijn”, aldus Oerlemans.
Inspireren en samenwerken
Oerlemans pleit ervoor dat bedrijven in actie komen door een ambitie te ontwikkelen en daar met een plan stapsgewijs naartoe te werken. “Dat levert meestal het beste eindresultaat op. Zet daarom een stip aan de horizon en bedenk daar vervolgens de eerste stap bij. Juist de koplopers kunnen de rest helpen met hun ervaringen, successen en inzichten.” En als ze die delen, helpt dat andere bedrijven om sneller te verduurzamen. Daarnaast kan de overheid duurzame voedselproductie stimuleren met subsidies of een btw-verlaging, of vervuiling extra belasten. Tot slot roept Oerlemans op tot meer samenwerking. “Je ziet nu bijvoorbeeld veel initiatieven om ketens te verkorten en zo de footprint te verlagen. Kijk hoe je aansluiting kunt vinden bij dat soort initiatieven.”
Op 24 juni geeft P2 van 15:30 tot 17:30 uur een webinar in het kader van de benchmark. Thema is Circulariteit: Afval wordt grondstof. Onder meer Swinkels Family Brewers en Cosun komen aan het woord. Inschrijven kan via p2.nl.