Friesland Foods komt met weidezuivel

20 februari 2007

MEPPEL - Friesland Foods introduceert weidezuivel. In de loop van april 2007 is het hele dagverse zuivelassortiment van het merk Friesche Vlag afkomstig van koeien die van de lente tot in de herfst in de wei lopen.

De consument kan daardoor bewust kiezen voor weidemelk en zo een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van koeien in het Nederlandse
landschap, aldus het zuivelconcern.

‘Friesland Foods vindt weidegang van melkkoeien belangrijk. Weidende koeien geven het typische Nederlandse landschap een extra dimensie.
Weidegang maakt de melkveehouderij zichtbaar, het laat consumenten zien hoe melk wordt geproduceerd’, zegt Robert van Ballegooijen, lid van de Concerndirectie van Friesland Foods.

De consument zal voor dit initiatief wel iets meer moeten betalen. De weidezuivelproducten - melk, karnemelk, vla, yoghurt, Milk & Fruit en Breaker – zullen iets duurder zijn dan vergelijkbare zuivelproducten.

In 2005 liep in Nederland gemiddeld circa 85 procent van de melkkoeien in de wei. Een trend is dat een toenemend aantal melkveehouders de melkkoeien minder laat weiden. Vele factoren spelen daarbij een rol, zoals de
toenemende omvang van de melkveebedrijven in relatie tot een te kleine huiskavel.

Het afgelopen jaar maakte Campina al bekend dat het streefde naar een andere receptuur van haar consumptiemelk. De Campina-koeien krijgen groene soja als voornaamste voeding en grazen meer in de weide. 'Hierdoor ontstaat melk met een evenwichtigere samenstelling', aldus Campina.

Lees ook:
Campina introduceert minder vette melk (12 juli 2006)

Australische joint venture Friesland Foods (18 februari 2007)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over Friesland Foods

Altijd op de hoogte blijven?