AMERSFOORT - FrieslandCampina kon het afgelopen jaar de gestegen grondstof- en verpakkingskosten beter doorberekenen in de verkoopprijzen dan een jaar eerder.
Dat staat in de toelichting op de jaarcijfers van het concern. De winst steeg met 26,9 procent tot 274 miljoen euro. De netto-omzet steeg met 7,1 procent naar 10,3 miljard.
Naast het doorberekenen van gestegen kosten droegen efficiency verbeteringen in de productie en de kostenbeheersing bij de Europese werkmaatschappijen bij aan de resultaatverbetering, stelt de onderneming.
Kindervoeding
De omzetstijging was onder meer te danken aan verschuiving in volume van commodities en basisproducten naar groeicategorieën als baby- en kindervoeding (+10,2 procent), zuiveldranken buiten Europa (+9,5 procent) en merkkazen. Ook de acquisities van Alaska Milk Corporation in de Filippijnen en IDB Belgium, en gunstige valuta-effecten droegen bij aan de omzetstijging.
In de toelichting op de jaarcijfers staat echter ook dat de economische omstandigheden in Europa de volumes en marges drukken. De volumes van zuivelproducten in Europa namen af.
Achterblijvende koopkracht
Het zuivelconcern noemt de economische vooruitzichten uitdagend. "Voor 2013 wordt een lichte toename in de vraag naar zuivel verwacht door de toenemende consumptie op wereldniveau, vooral in Azië, Zuid-Amerika, Rusland en Afrika. In westerse landen stagneert de vraag naar zuivelproducten enigszins door de negatieve economische ontwikkelingen en achterblijvende koopkracht van consumenten."
Lees ook:
- Campina komt met verse lactosevrije melk (20 februari 2013)
- FrieslandCampina breidt capaciteit lactose uit (13 februari 2013)