Een foodblog heeft ervoor gezorgd dat FrieslandCampina een marketingcampagne voor Appelsientje heeft afgebroken. Blogger Liesbeth Oerlemans uitte kritiek. Zij vond het niet terecht dat fruitsap werd vergeleken met fruit.
FrieslandCampina wilde in de campagne uitleggen dat Appelsientje uitsluitend fruitsap is. Er werd onder meer vermeld: ‘Wist je dat een glas Appelsientje Sinaasappel meetelt als je tweede portie fruit?’. Oerlemans stelt in haar blog dat dit ‘pertinent niet waar’ is.
“De WHO adviseert de vrije suikers zo veel mogelijk te beperken. Onder de vrije suikers vallen ook de mono- en disachariden in sap, ook als ze niet zijn toegevoegd (zoals in Appelsientje)”, meldt ze.
Zij stelt dan ook dat fruitsap, of dat nu zelfgeperst is of niet, géén vervanger is van fruit, onder andere omdat het minder verzadigt.
Zonder toevoegingen
FrieslandCampina gaf haar in een reactie aan te willen benadrukken dat fruitsap geperst fruit is, dus alleen voedingsstoffen uit fruit bevat, zonder verdere toevoegingen. “Fruitsap bevat daarom niet alleen de suikers uit fruit, maar ook van nature aanwezige vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, foliumzuur en kalium”, aldus FrieslandCampina
Volgens Oerlemans weegt de hoeveelheid energie niet op tegen de hoeveelheid voedingsstoffen. “Verder staat in de Nieuwe Richtlijnen Goede Voeding ‘drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken’. Dat weten ze heus wel bij Appelsientje.”
'Niet de bedoeling'
FrieslandCampina trekt zich de kritiek aan, stopt de nog geplande advertenties en heeft ook de reclameposters uit de abri’s gehaald. Een woordvoerder van het zuivelconcern stelt dat het niet de bedoeling was, mensen op het verkeerde been te zetten.
“We zijn een toegankelijk bedrijf dat luistert naar kritiek. Niemand is gediend bij een discussie over de inhoud van ons product”, aldus de woordvoerder.
'Alle lof'
Oerlemans reageert dat FrieslandCampina alle lof verdient dat ze zo snel iets gedaan hebben met de kritiek.
Lees ook:
- ‘Hypes in sociale media van invloed op volksgezondheid' (21 december 2015)
- ‘Door aandacht voor suiker verslapt aandacht voor vet' (15 juli 2014)