Grolsch komt met 'gedurfde' introducties

20 februari 2007

ENSCHEDE - Grolsch heeft een innovatieprogramma in gang gezet voor 'nieuwe en gedurfde
introducties'.

Met het innovatieprogramma wil de bierbrouwer de groei op de lange termijn verzekeren. Dat staat in de toelichting van Grolsch op de jaarcijfers van 2006.

Grolsch heeft vorig jaar een winststijging geboekt van 18 procent. Daarmee kwam de nettowinst uit op 19,2 miljoen euro. Dat is veel beter dan verwacht.

De omzet kwam uit op 318 miljoen euro, een toename met bijna 2 procent ten opzichte van 2005. Dat maakte de bierbrouwer dinsdag bekend.

Promotie-acties
Grolsch heeft er vorig jaar bewust voor gekozen om niet mee te doen met allerlei promotie-acties in Nederland. Hierdoor nam het marktaandeel van Grolsch in Nederland met 0,5 procentpunt af. De markt daalde in zijn geheel ook nog eens met 1 procent.

Grolsch introduceerde recent een nieuwe groene fles. Mede hierdoor verwacht de onderneming gedurende 2007 meer bier te verkopen in Nederland.

In de tweede markt Groot-Brittannië hoopt de onderneming het aandeel stabiel te houden. In de Verenigde Staten verwacht de brouwer een forse stijging van het volume door nieuwe verpakkingen en meer reclame.

Schaarste
In 2007 zal de gehele brouwerij-industrie rekening moeten houden met de sterk stijgende inkoopprijzen voor de grondstoffen mout en hop. Er is sprake van zowel kwalitatieve als kwantitatieve schaarste wegens tegenvallende oogsten. Ook de stijging van energieprijzen zal tot hogere kosten leiden, aldus Grolsch.

Lees ook:
Grolsch ontwikkelt nieuwe bierfles (18 december 2006)

Grolsch: herstel marge belangrijker dan groei (12 september 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Grolsch

Altijd op de hoogte blijven?