Grote bedrijven als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble zagen de laatste 5 jaar "miljarden aan omzet" en zo'n 3 procent marktaandeel weglekken naar kleine en nieuwe merken, schrijft het FD. De krant analyseerde de jaarcijfers van deze consumentenconcerns. Tot 2012 groeiden omzet en marktaandeel van de grote merken nog jaarlijks, ondanks de opkomst van huismerken, maar daarna vond een trendbreuk plaats.
Volgens experts komt dat door veranderende consumentenvoorkeuren en het digitale tijdperk. Een merk in de markt zetten is niet meer afhankelijk van ruime marketingbudgetten of toegang tot distributiekanalen, aanbieders kunnen de verkoop via speciaalzaken en webshops in eigen digitale hand nemen. Volgens hoogleraar marketing Jan-Benedict Steenkamp is er een trend in de westerse markt, van grote merken naar kleine, authentieke merken. "Steeds meer consumenten krijgen een beetje genoeg van grote merken die men steeds meer ziet als dertien in een dozijn."
Bron: Foodlog