Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK ontvangt deze week de gerenommeerde B Corp certificering. Daarmee mag Neerlands Glorie Groente en Fruit, waar HAK onderdeel van is, zich officieel een B Corporation noemen: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.
Timo Hoogeboom, CEO van HAK, neemt de B Corp certificering deze week in ontvangst uit handen van Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux, de non-profitorganisatie achter de certificering. Met de certificering krijgt HAK toegang tot de ‘B Corp community’, een netwerk van gelijkgestemde bedrijven dat kennis, inzicht en inspiratie biedt. Het behalen van de officiële B Corp certificering is geen eindpunt, benadrukt HAK, maar biedt een impuls om haar duurzame koers nog verder aan te scherpen.
Om het B Corp certificaat in de wacht te slepen moet een organisatie 80 punten scoren in het uitgebreide B Impact Assessment (BIA). Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. HAK behaalde 84,2 punten, zo staat te lezen in het publieke B Corp profiel.
In het bijzonder maakt HAK positieve impact op de gezondheid van consumenten, door plantaardige voeding aan te bieden met 100% natuurlijke ingrediënten en met zo min mogelijk toevoegingen. Daarnaast scoort HAK goed door haar focus op duurzame en lokale teelt, met een compensatie voor de boeren voor hun duurzame inspanningen.
Tegelijkertijd laat het assessment ook zien waar nog kansen liggen: zoals het verbeteren van het watermanagement en het verder klimaatneutraal maken van de keten. HAK wil de komende jaren 46% van de CO2-uitstoot terugbrengen en ook de uitstoot in de rest van de keten onder de loep nemen, staat in de duurzaamheidsstrategie van de fabrikant.
De duurzame reis is nooit af, zegt Hoogeboom. Alle B Corps moeten elke drie jaar opnieuw een hogere score halen in het BIA om het certificaat te kunnen behouden. “De periodieke vervolgassessments zijn een goede manier om ons scherp te houden als het gaat om het vergroten van onze positieve impact. De komende jaren willen wij richtinggevend blijven en alle schakels binnen de keten motiveren om met ons mee te gaan op deze reis.”