De jaarlijkse Bunzl Packaton voor de tweedejaars studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch vond 23 februari plaats. Studenten Hanneke, Britt en Wendy wonnen de Bunzl Packaton met hun verpakkingsconcept ‘Look at my donut’.
Tijdens de Bunzl Packaton gaan de studenten van de opleiding Food Innovation aan de slag met een verpakkingsvraagstuk. In de ochtend vindt een briefing plaats en diezelfde middag leveren de studenten ideeën af door middel van een dummy en pitch. “Dan zie je pas echt de creativiteit die het concept met zich meebrengt en welke werkwijzen en gedachten de studenten toepassen om in één dag tot een passende verpakkingsoplossing te komen,’’ vertelt Francesco Serreli, Category Manager bij Bunzl Retail & Industry.
Verpakkingsconcept donuts
Vanuit een samenwerking tussen de HAS Hogeschool in Den Bosch en Bunzl Retail & Industry in Arnhem gaan studenten aan de slag met een verpakkingsvraagstuk uit de praktijk van een klant van Bunzl Retail & Industry. Dit jaar mochten ze invulling geven aan een verpakkingsconcept voor donuts. Ook dit jaar leverden de studenten prachtige ideeën op met bijbehorende specificaties en eisen.
Winnende concept
In de beoordelingscriteria was duurzaamheid belangrijk, maar ook de gebruiksvriendelijkheid, haalbaarheid, presentatie en uitstraling en originaliteit. De winnaars van het verpakkingsconcept ‘Look at my donut’ bedachten een innovatief verpakkingsconcept voor twee of vier donuts waarbij was gedacht aan een aantal belangrijke eisen en wensen. De verpakking was volledig van mono-materiaal, uitvoerbaar en goed recyclebaar. Daarnaast voldeed de uitstraling van de verpakking aan de eisen doordat het was voorzien van een bedrukking en de donuts zichtbaar waren in het concept.
Onderwijs vs. praktijk
Bunzl Retail & Industry selecteert vraagstukken van klanten voor de Packaton. Ivar Ooms, docent aan de HAS Hogeschool in Den Bosch: “We zien deze samenwerking echt als toegevoegde waarde voor onze opleiding. Onze leerlingen kunnen hier alles wat ze tot nu toe geleerd hebben in de praktijk brengen, om zo zichzelf voor te bereiden op de rest van de opleiding en hun toekomstige werkveld.”
Bron: Bunzl