Heineken presenteerde onlangs de half jaarcijfers. Deze laten een positief beeld zien: een volumeherstel van 10 procent ten opzichte van vorig jaar en een verdubbeling van de bedrijfswinst tot ruim 1,6 miljard euro. Maar CEO Dolf van den Brink tempert de verwachtingen. Hij waaarschuwt voor de stijgende grondstofprijzen. Dat meldt De Tijd.
"We zien een stijging van de grondstoffenkosten die ons vanaf de tweede helft van 2021 parten zal spelen en ook in 2022 een belangrijk effect zal hebben", zegt Van den Brink in De Tijd. De belangrijkste grondstoffen voor Heineken zijn voor de aluminium, glas, gerst en energie.
Naast de duurdere grondstoffen verwacht Van den Brink dat ook de coronapandemie een rol blijft spelen. Zeker op belangrijke markten in Afrika en Azië, waar het virus weer de kop op steekt. Daarnaast knipte Heineken tijdens het coronajaar fors in de marketingbudgetten. de opschaling van de marketing, die in 2023 weer op het oude niveau moet zijn zal op de omzet drukken.
Bron: De Tijd