Jumbo en de Verspillingsfabriek lanceren verse ketchups gemaakt van geredde tomaten. Er zijn drie smaken: tomaten-, curry- en BBQ-ketchup. Met deze ketchups geeft Jumbo invulling aan haar ambitie om de voedselverspilling in de keten terug te dringen. De nieuwe ketchups komen uit het Jumbo Innovatie Lab en zijn mede gemaakt door Jumbo chef-kok Ton Verhaar. In het Innovatie Lab ontwikkelt de supermarktketen samen met leveranciers nieuwe, innovatieve producten.
Verse Ketchup
"We zijn erg trots op deze introductie van een nieuw en verrassend concept: verse ketchup. Natuurlijk is ketchup een bekend product, maar ketchup op basis van geredde verse tomaten in plaats van tomatenpuree smaakt verrassend anders", vertelt Ed van de Weerd, Commercieel directeur van Jumbo. "We hebben recepturen gebruikt die veel minder suiker en zout bevatten."
Voedselverspilling
Producten die niet meer geschikt zijn om te verkopen, zijn vaak nog wel geschikt voor consumptie. Voedselverspilling is een belangrijk thema binnen het duurzaamheidsbeleid van Jumbo. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt verschillende activiteiten om voedselverspilling in de keten, binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo introduceert Jumbo dit jaar verschillende producten van reststromen.
Lees ook:
- Van Dam legt schuld voedselverspilling bij bedrijfsleven én consumenten (22 mei 2017)
- Jumbo breidt landelijke samenwerking met Voedselbanken Nederland uit (13 april 2017)
- Soep Verspillingsfabriek bij Emté (13 juli 2016)