Jumbo heeft zich, in navolging van Albert Heijn, als tweede retailer aangesloten bij de Green Protein Alliance. Samen met inmiddels 17 andere bedrijven zetten ze zich in voor een toename van de plantaardige eiwitten in het dieet.
“Als familiebedrijf voelen we ons bij Jumbo verantwoordelijk voor de wereld om ons heen", zegt Ed van de Weerd, commercieel directeur Jumbo Supermarkten. "Voor deze, maar ook voor volgende generaties. We willen onze klanten (nog beter) gaan helpen en inspireren om lekker, gezond én duurzaam te eten. Naast onze inzet voor het Menu van Morgen, geloven we dat we met de Green Protein Alliance hier een bijdrage aan kunnen leveren.”
In 2016 groeide de consumptie van plantaardig eiwit sterk. Toch is slechts 35 procent van de geconsumeerde eiwitten plantaardig. De noodzaak voor een gezondere eiwitbalans staat centraal in het RIVM rapport ‘Wat ligt er op ons bord? en ook in de Voedselagenda ‘Veilig, gezond en duurzaam eten in Nederland’ van het kabinet. Beide roepen op tot gecoördineerde samenwerking tussen bedrijven, ondersteund door de overheid. De Green Protein Alliance (GPA) geeft invulling aan deze oproep en streeft naar een 50:50 consumptieverhouding van plantaardig en dierlijk eiwit in 2025.
Green Protein Growth Plan
Tijdens het eerste nationale Green Protein Event op 16 februari doet de alliantie haar Green Protein Growth Plan uit de doeken. Staatssecretaris Martijn van Dam zal het startsein voor de uitvoering geven.
Het eerste nationale Green Protein Event wordt gehouden in Aalsmeerderbrug. Deelname is gratis. Aanmelden
Lees ook:
- Eendenkroos bron plantaardige eiwitten (18 juli 2016)
- Voedseltop: NL moet koploper worden (27 januari 2017)