Jumbo gaat samenwerking aan voor duurzamere kaasketen

8 april 2024 Jumbo Supermarkten
Supermarktketen Jumbo is een lange termijn samenwerking aangegaan met ketenpartijen Uniekaas Holland en meer dan 200 melkveehouders van coöperatie DOC Kaas voor het verduurzamen van de kaasketen. Onlangs zijn de eerste liters duurzamere melk opgehaald voor de productie van kaas voor het Jumbo huismerk, die vanaf juni 2024 verkrijgbaar is voor klanten.

De kaas wordt geproduceerd met aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid, aldus Jumbo. Zo zijn er samen met de melkveehouders van coöperatie DOC Kaas en Uniekaas Holland integrale criteria vastgesteld, geborgd door een onafhankelijke partij, op het gebied van diergezondheid & dierenwelzijn, klimaat, grondgebruik & milieu en biodiversiteit. Hierbij kan gedacht worden aan gebruik van hernieuwbare energie, reductie van CO2-emissie, kruidenrijk grasland, voer uit de regio, maar ook weidegang, koeborstels en zachte ligplekken voor koeien.

“De stap naar duurzamere kaas kunnen wij zetten doordat we, samen met de melkveehouders van coöperatie DOC Kaas en Uniekaas Holland, zijn uitgegaan van een integraal duurzaamheidsprogramma dat toegankelijk is voor een grote groep melkveehouders,” aldus Menno Wigtman, inkoopmanager bij Jumbo Supermarkten. “Het programma houdt rekening met een groot aantal thema’s dat op het melkveebedrijf samenkomt. De komende jaren werken we met onze ketenpartners aan de verdere verduurzaming van onze kaasketen”.

Bestuursvoorzitter Guus Menslink van coöperatie DOC Kaas: “De lange termijn ketensamenwerking met Jumbo en Uniekaas Holland leidt tot verdere verduurzaming en toegevoegde waarde voor en door de hele kaasketen, daar zijn we trots op! Een groot deel van de bij ons aangesloten melkveehouders kan nu een volgende stap maken op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat en krijgt daarvoor een toeslag op de melkprijs. Dit draagt bij aan perspectief op de lange termijn, iets wat in deze tijden groot goed is voor melkveehouders.”

Lange termijn samenwerking 

Jumbo verwacht dat de eerste huismerk kaas van duurzamere melk vanaf juni 2024 in het versschap ligt. Jumbo geeft aan al lange tijd in duurzaam Nederlands versassortiment te investeren en noemt de stap naar duurzamere kaas in nauwe samenwerking met Nederlandse melkveehouders hierbinnen een belangrijke stap.

 “We zijn trots op de verse producten van Nederlandse bodem. Door voor de lange termijn samenwerking met Nederlandse melkveehouders op te zoeken, creëren we voor de betrokken melkveehouders stabiliteit, zekerheid en ruimte om te investeren in verdere verduurzaming. Hiermee dragen we bij aan een langetermijnperspectief voor de sector en kunnen onze klanten elke dag bij Jumbo terecht voor lekkere, duurzamere en diervriendelijkere versproducten zoals kaas”, aldus Wigtman.

Altijd op de hoogte blijven?