Consumenten zijn loyaal aan hun supermarkt. Bij negatieve berichtgeving over zijn supermarkt, gaat slechts 13 procent naar een andere winkel. Maar liefst 36 procent switcht bij slecht nieuws over een product naar een ander artikel.
Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het CBL. Het onderzoek werd donderdag gepresenteerd tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty.
In het rapport worden als aandachtspunten voor de supermarkt genoemd het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen.
Groei omzet
In de eerste vijf maanden van 2015 steeg de supermarktomzet met 2,3 procent. In 2014 bedroeg de omzet 34,3 miljard euro, een stijging van 0,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
"Ik heb altijd vertrouwen in foodservicebedrijven en supermarkten gehad sinds het intreden van de economische crisis", zegt CBL-voorzitter Bert Roetert. "De omzetten stegen jaarlijks of bleven op zijn minst stabiel. Ik ben er trots op dat onze branche is blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment. De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het schoolvoorbeeld van een sterke branche. Koersvast, en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt."
Lees ook:
Productie en export levensmiddelenindustrie groeien (3 oktober 2013)