Photo by Nathan Dumlao on Unsplash
Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli.
De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan. Wakuli wil namelijk binnen een jaar tijd het aantal koffie-abonnementen (momenteel 10.000) vervijfvoudigen en nog eens 1000 koffieboeren van een beter inkomen voorzien.
De onderneming levert haar koffieproducten direct aan consumenten middels een zelf te kiezen abonnement. Als klant ontvang je wekelijks of maandelijks vers gebrande koffie door de brievenbus, in de vorm van bijvoorbeeld een filtermaling of cups. Wakuli is daarbij transparant over de verdeling van de inkomsten en koffieboeren ontvangen een 2 tot 3 keer hogere prijs voor hun product. Consumenten betalen daar niet extra voor, wat mogelijk is doordat het bedrijf handelaren, retailers en inkopers overslaat.
Wakuli gaat langdurige samenwerkingen aan met boerencoöperaties van kleinschalige boeren in productielanden om consumenten zo goede koffie tegen een faire prijs te kunnen leveren. “De snelle groei van Wakuli toont aan dat de consument gelooft in kwaliteitskoffie die op een duurzame en eerlijke manier wordt geproduceerd”, aldus Bruins van Wakuli in het persbericht. Mede door de coronamaatregelen groeide de start-up het afgelopen jaar met 30 % per jaar.