Light doet Heineken goed

21 februari 2007

AMSTERDAM - Heineken Premium Light doet het na de introductie in de VS heel goed. Het draagt 680.000 hectoliter bij aan het volume. Dat is 70 procent meer dan verwacht. De brouwer moet het verder hebben van innovaties in verpakkingen.

Omdat er volgens Heineken in bier weinig te innoveren valt, moeten de innovaties vooral van de verpakkingen komen. Zo verkocht Heineken vorig jaar 5,4 miljoen tapvaatjes. In Nederland is een systeem geïntroduceerd, waarmee bier op een veel lagere temperatuur dan normaal wordt geserveerd. Volgens de brouwer drinkt dat makkelijker. Verder werden er 62.000 David tapsystemen geïnstalleerd.

Heineken heeft verder een goed jaar achter de rug, zo bleek tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In alle markten groeide het bedrijf met als resultaat een 9,6 procent hogere omzet tot 11,83 miljard euro. Van deze omzetstijging werd 7,1 procent op eigen kracht bereikt. De rest kwam van overnames.

Het bedrijfsresultaat nam toe met 42,7 procent tot 1,83 miljard euro waar analisten hadden gerekend op 1,6 miljard. De nettowinst steeg met bijna 60 procent dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard euro.

De groei wordt gedreven door de introductie van Premium Light, vorig jaar. De brouwer verwacht er dit jaar meer dan 1 miljoen hectoliter van te verkopen. Daar staat tegenover dat Amstel Light juist 8,6 procent inzakte.

In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken terwijl de omzet juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het eigen marktaandeel licht. Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in Nederland.

Lees ook:
Grolsch komt met 'gedurfde' introducties (20 februari 2007)

Heineken in trek door fusiegerucht (16 februari 2007)

Amerikanen dol op lightbier Heineken (6 september 2006)

Altijd op de hoogte blijven?