Beeld: Kai Pilger via Unsplash
Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.
In januari 2021 berichtten we al over de sterk toegenomen populariteit van maaltijdbezorging. Ook in de eerste helft van 2021 blijven de getallen groeien. Tussen januari en juni 2021 is maandelijks ruim twee keer zoveel omgezet gedraaid dan in een gemiddelde maand in 2019, schrijft ABN AMRO in een persbericht. Dat sluit aan op eerdere cijfers: in april 2020 gaven consumenten namelijk 98% meer uit aan bezorgmaaltijden dan in dezelfde maand in 2019, zowel via platforms als bij restaurants. De bank baseert deze cijfers op transactiedata van ABN AMRO-gebruikers.
Naar verwachting blijft de groei doorzetten, maar er is sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen wel een verschuiving te zien binnen restaurants. Zo komen de uitgaven aan maaltijden in restaurants voor het eerst boven het niveau van 2019 (+13%), terwijl bezorgingen door restaurants juist weer afnemen ten opzichte van voorgaande maanden. Maaltijdbezorging buiten platforms zal de komende jaren naar verwachting minder hard groeien dan tijdens de coronapandemie.
Vaker, maar niet gezonder
Naast transactiedata gebruikte ABN AMRO de resultaten van een consumentenonderzoek, waarin 1016 consumenten een enquête invulden. 38% van de respondenten zijn inderdaad vaker eten gaan bestellen tijdens de coronapandemie. Dat geldt vooral voor mensen tussen 18 en 44 jaar en met name alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Per bestelling geven mensen bovendien meer uit.
Gezonder zijn de respondenten overigens niet gaan bestellen. 42% van hen geeft aan tijdens de coronacrisis niet of helemaal niet gezonder eten in huis te hebben gehaald. Ruim 38% is neutraal als het gaat om gezonder eten, terwijl slechts een vijfde aangeeft wel gezonder voedsel te hebben besteld.
Duurzaamheid en veiligheid
De consumenten vinden een goede prijs-kwaliteitverhouding (67%) en de snelheid van bezorging (50%) belangrijke factoren voor een succesvolle maaltijdbezorging. Ook duurzaamheid speelt mee. 63% vindt zo min mogelijk verpakkingsmateriaal belangrijk en 60% van de deelnemers wil dat restaurants voedselverspilling tegen gaan en daarover communiceren met de consument.
Onder andere de hoge snelheid van bezorging heeft gevolgen voor de veiligheid en arbeidsomstandigheden van de bezorgers, laat Gerarda Westerhuis, Sectoreconoom Retail en Leisure van ABN AMRO weten in het persbericht. “Bijna vier op de tien consumenten verwachten hun bestelling tussen 20 tot 30 minuten thuisbezorgd te krijgen. Door de grote tijdsdruk fietsen koeriers vaak razendsnel door de stad en dat gaat gepaard met veiligheidsrisco’s en zorgen over de leefbaarheid in de stad. Vooral het toenemend aantal bezorgers, waaronder nu ook flitsbezorgers, leidt tot onrust. Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden. Door de groei van de bezorgmarkt - waaronder ook de bezorging vanuit supermarkten - is dit extra belangrijk. Zo is sprake van een snel groeiend tekort aan bezorgers en dat neemt in de komende jaren naar verwachting alleen maar toe.”
Dark kitchens en abonnementen
Ook vroeg ABN AMRO hoe deelnemers denken over zogenoemde ‘dark kitchens’. Dat zijn industriële keukens, vaak gelegen op industrieterreinen, waar verschillende type bezorgmaaltijden worden bereid door meerdere merken, die vervolgens door een koerier worden thuisbezorgd. Voordeel voor de producenten is dat zij niet hoeven te investeren in een kostbare locatie. 70% van de ondervraagde consumenten vindt het prima als hun maaltijd uit zo’n keuken komt.
Ook abonnementen - waarbij gebruikers voor een vast bedrag per maand (bijvoorbeeld) elke week een menu krijgen thuisbezorgd - blijven in opkomst: bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek is hierin geïnteresseerd, waarbij 36% een gevarieerd menu als belangrijke voorwaarde stelt. Samenwerking met nabijgelegen restaurants biedt goede mogelijkheden hiervoor, aldus ABN AMRO.
Meer over het rapport lees je op abnamro.nl.