Ondernemers in de voedingsindustrie zijn minder optimistisch. “Marges in voedingsindustrie staan onder druk”, zegt Ceel Elemans is Sector specialist Food bij ING Sector Banking, “ondernemers moeten actief handelen.”
“Het producentenvertrouwen in de voedingsindustrie blijft in januari ruim onder het niveau van de gehele industrie. Dat heeft alles te maken met vraagontwikkelingen waardoor ondernemers vooral somberder zijn gestemd over hun orderpositie. Voortdurende hoge energielasten en arbeidsmarktkrapte werken ook niet mee.
Daarom moeten ondernemers een heldere prijs- en communicatiestrategie hanteren naar hun afnemers en toeleveranciers. De marges blijven in 2022 onder druk staan.
Voor de voedingsindustrie is doorbelasting van kosten lastig, zeker tijdens lopende contracten. Foodretail heeft een grote inkoopmacht waar moeilijk doorheen is te breken. De consument wil geen lege schappen zien, zoals met Nestlé-producten die nu minder verkrijgbaar zijn. Voor de voedingsbedrijven is aanpassing van afzetprijzen snel nodig, zeker nu de kostenstijgingen langer lijken te gaan duren. Om te zorgen dat marges niet verdampen en de winstgevendheid op niveau blijft.
Wanneer bedrijven eerder al langlopende contracten hebben afgesproken, is het raadzaam het gesprek met afnemers en leveranciers aan te gaan. In deze periode van langer durende hoge kosten heeft een scherpe actuele prijsstrategie de hoogste prioriteit. Uiteindelijk moet dit ook leiden tot een evenwichtige margeverdeling over de hele keten. De producent verdient een faire vergoeding, maar moet de stijgende kosten wel goed kunnen onderbouwen.”