De verkoop van vleesvervangers stokte afgelopen jaar. Volgens experts betekent dit niet dat Nederlanders geen interesse meer hebben in vleesvervangers en zij verwachten dat de markt gewoon door blijft groeien. Dat meldt het FD.
Foto: Redefine Meat op Horecava
In de coronatijd groeide de verkoop van vleesvervangers explosief, maar in 2022 liep deze terug. Experts denken niet dat dit betekent dat in Nederland de ‘hype’ rondom vleesvervangers voorbij is. Allereerst is er sprake van een correctie na de coronatijd, waar met name tijdens de lockdown de supermarkten “gouden tijden beleefden”. Daarnaast hebben veel consumenten last van de dalende koopkracht. Ook de vleesverkopen lopen hierdoor terug.
Consumptie vleesvervangers
Uit cijfers van GfK blijkt dat het aandeel van consumenten dat geen of minder vlees eet nog steeds toeneemt. In 2017 kochten meer dan een derde van de Nederlanders wel eens een vleesvervanger. In 2022 was dit de helft. Dit is ook terug te zien in de verkoopcijfers in de supermarkten. Deze groeien nog steeds, alleen minder hard dan de voorgaande jaren. Daarnaast consumeren Nederlandse consumenten in vergelijking met andere Europese landen de meeste vleesvervangers en hebben de supermarkten het grootste en meest gevarieerde aanbod.
Prognose ABN AMRO
ABN AMRO meldde eind 2022 al dat zij verwachtten dat zij een verdubbeling van de verkoop van vleesvervangers verwachten in 2030. Hiervoor moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. ABN AMRO: “Als door schaalvergroting de prijs per product lager wordt en verdere innovatie plaatsvindt op smaak en textuur kunnen vlees- en zuivelvervangers een grotere rol spelen in de eiwittransitie. Daarbij is het belangrijk dat producenten blijven investeren in gezondere producten en het gebruik van grondstoffen met een aantoonbaar lage milieu- en sociale impact.”
Vleesvervangers
Sinds de coronapandemie let de consument steeds meer op de gezondheidseigenschappen. Vleesvervangers hebben de reputatie ongezond te zijn. Hoogleraar nutritional biology Renger Witkamp van Wageningen Universiteit vertelt aan het FD dat er naar zijn weten nog geen studies zijn gedaan naar de gezondheidseffecten van specifieke vleesvervangers, dus critici zich op de ingrediënten. “Vleesvervangers zijn meestal zeer kunstmatig en bewerkt. Omdat ze op smaak moeten worden gebracht en een prettige bite moeten hebben voegen fabrikanten er veel zout en ook vet aan toe. Vooral van dat zout kun je zeggen dat het ongezond is.”
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|