Journalist Maurice van der Spek heeft bijna €9.000 aan donaties opgehaald om een innovatief online journalistiek platform te starten. Met dit platform wil Van der Spek een interactieve zoektocht over de Europese voedselindustrie op zetten. Aan de hand van interviews met ‘industry insiders’ wil Van der Spek meer te weten komen over de impact van ons eten op mens en milieu in de voedselketen. Op het online platform deelt hij zijn bevindingen in de vorm van Engelstalige artikelen en vlogs.
Van der Spek: “Ik heb heel veel vragen over het eten dat ik koop. Als consument én als journalist wil ik daarom te weten komen of mijn geld bijdraagt aan een eerlijke behandeling van mens en milieu in de productieketen. Het idee ontstond toen ik een poosje geleden moest kiezen
tussen gewone champignons voor €0.79, en biologische champignons voor €1.79. Waarom zo’n gigantisch prijsverschil? En als ik die extra euro betaal, draag ik dan écht bij aan een betere wereld? Ik wil echte antwoorden, en door die antwoorden online te delen wil ik consumenten helpen betere etenswaren te gaan kopen.”
Campagne
Met een crowdfundcampagne wil Van der Spek in 2018 €60.000 ophalen. Van der Spek: “Om met het platform te kunnen starten had ik voor mezelf €10.000 als eerste doel gesteld. Het vertrouwen dat ik kreeg van een kleine groep donateurs is een ontzettende bemoediging. Nu dat de kop eraf is wil ik zorgen dat ik ook op de lange termijn verschil kan maken. In 2018 hoop ik in totaal €60.000 op te halen om zo het bouwen van de website, een klein team, reiskosten en promotie van het initiatief te kunnen financieren.”