ROTTERDAM - Unilever haalde afgelopen jaar ondanks moeilijke economische omstandigheden een omzetstijging van 10 procent en een netto winststijging van 7 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het concern.
De omzet bedroeg vorig jaar 50 miljard euro en de netto winst 4,9 miljard euro. De omzetgroei werd vooral bereikt in de opkomende markten van Azië en Latijns-Amerika.
De grootste volumegroei (+6,5 procent) en omzetgroei (+17 procent) haalde het concern in de divisie persoonlijke verzorging (zeep, shampoo). De volumegroei in Foods steeg vorig jaar licht met 0,9 procent, terwijl de omzet met 3,3 procent toenam.
Verkopen daalden
Foods had te maken met moeilijke omstandigheden in het laatste kwartaal van 2012. De verkopen daalden, al stegen de aandelen van volumes door maatregelen die genomen zijn om ervoor te zorgen dat de prijzen concurrerend bleven.
Het concern verwacht veel van uitbreidingen, bijvoorbeeld bij de vloeibare bakmargarines. Becel Gold werd in het laatste kwartaal van vorig jaar geïntroduceerd in Scandinavië en Bertolli Gold in de UK. Dressings deden het goed, ondanks de toegenomen concurrentie.
Knorr jelly bouillon
In Savoury (hartig) had Unilever te maken met trage groei, al deden de productinnovaties, als Knorr jelly bouillon, het goed. De Knorr braadstoomzakken groeiden eveneens sterk en zorgden ervoor dat marktaandeel werd terug gesnoept.
Food Solutions zorgde voor gedegen groei. ‘Double digit’ groei in opkomende markten, maakte de lastige situatie in bestaande markten weer goed.
Duurzaamheid geïntegreerd
Het concern laat weten het belangrijk te vinden dat de resultaten behaald worden terwijl tevens de fundamenten voor de langere termijn wordt gelegd. Het Unilever Sustainable Living Plan wordt steeds meer door alle activiteiten heen geïntegreerd.
Toch blijven de markten door de economische situatie lastig. Ook intense concurrentiedruk en wisselende grondstofprijzen maken het moeilijk.
Unilever wil de omzet de komende jaren laten toenemen tot 80 miljard euro.
Lees ook:
- Omzet Magnum doorbreekt 1 miljard euro (23 januari 2013)
- Unilever verkoopt Skippy aan Hormel Foods (3 januari 2013)
- Unilever: ijs floreert, lichte krimp Foods (25 oktober 2012)
- Unilever groeit ondanks moeilijke markt (26 april 2012)
- Unilever blijft groeien in opkomende markten (2 februari 2012)