Miljoenen voor promotie groenten en fruit

4 mei 2016

Er komt een nieuwe Nationale Strategie Gemeenschappelijke Markt Ordening (GMO) om de consumptie van groente en fruit te verhogen en de groente- en fruitsector in Europa te stimuleren. De ‘tientallen miljoenen’ in een speciaal actiefonds komen voor de helft van de sector en de andere helft uit Europese middelen.

Staatssecretaris Van Dam (EZ) wil dat de tuinbouwsector nog dit jaar start met promotieactiviteiten, bijvoorbeeld via een reclamecampagne, om consumenten te stimuleren meer groente en fruit te eten.

Marktgericht produceren

De GMO wordt ook ingezet om de sector verder te vernieuwen. De focus ligt daarbij niet zozeer meer op schaalvergroting en kostprijsverlaging, maar op verdergaande verduurzaming, marktgericht produceren en verbetering van de afzetstructuur

Dit om het concurrentievermogen en de marktgerichtheid van de groente- en fruitsector in Europa te stimuleren met de vorming van erkende producentenorganisaties.

Activiteiten

Er komt een operationeel programma met activiteiten, bijvoorbeeld op milieugebied, dat gefinancierd wordt uit een actiefonds. Dit actiefonds wordt voor de helft gevuld met Europese middelen en voor de andere helft uit bijdragen van telers, als leden van de producentenorganisaties.

De nieuwe Nationale Strategie zal per 1 januari 2017 voor de strategische doelen versterking afzetstructuur en marktgericht produceren. Het nieuwe milieukader gaat per 1 januari 2018 in.

GMO moet overigens niet verward worden met dezelfde afkorting die staat voor gemodificeerde gewassen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?