De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging vinden dat de voedingsmiddelenindustrie zoutreductie niet voortvarend genoeg oppakt. Ze roepen minister Schippers (VWS) daarom op om meer werk te maken van het terugdringen van zout in levensmiddelen.
Uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Consumentengids van mei 2015 blijkt dat ondanks beloftes van producenten om hun producten minder zout te maken, veel levensmiddelen de afgelopen jaren even zout zijn gebleven of zelfs zouter zijn geworden. "Van 90 producten die in eerdere onderzoeken als zoutste uit de test kwamen, blijkt er bij 40 nog niets verbeterd", stelt de Consumentenbond.
De minister sloot in 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met de levensmiddelenindustrie om producten gezonder te maken. Directeur van de Consumentenbond Bart Combée pleit ervoor "hiaten" in dit akkoord op te vullen. "Voor sommige productgroepen zijn geen afspraken gemaakt in het akkoord en bovendien lijken individuele bedrijven onder de afspraken uit te kunnen komen."
Old Amsterdam
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat zoutverlaging wel degelijk mogelijk is. Zo verlaagde Aldi het zout in zijn Kimo borrelnootjes sinds 2013 met de helft en Albert Heijn bracht het zout in de Kop Soep Kip met meer dan 50 procent terug. "Maar de Honig-mix voor Nasi Speciaal is nog even zout als in 2011, de Wagner Big Pizza Supreme is met 5,5 gram zout per pizza 10 procent zouter dan in 2013 en de kaas van Old Amsterdam bevat 15 procent meer zout dan twee jaar geleden."
Lees ook:
EVMI achtergrond & analyse - Zoutvermindering