'Mysterykids' checken drankverkoop supers

20 februari 2007

DEN HAAG - Slijterijen, horecazaken en supermarkten kunnen binnenkort kinderen inzetten in de strijd tegen alcoholverkoop aan minderjarigen. Dit wordt mogelijk door een overeenkomst tussen de VWA en de betrokken bedrijven.

'Op deze manier kunnen winkels kinderen als "mystery guests" gaan inzetten om te controleren of het eigen personeel zich houdt aan de regels met betrekking tot alcoholverkoop aan minderjarigen', aldus een woordvoerder van de VWA dinsdag.

De wet verbiedt het inzetten van kinderen bij controles door de VWA omdat er dan sprake is van uitlokking. 'Ondernemers kunnen zelf echter wel onafhankelijke bedrijven inhuren die deze mogelijkheid wel hebben', aldus de woordvoerder.

Lokkinderen
Wanneer bedrijven op deze manier hun personeel gaan controleren, krijgen ze geen boete als ze betrapt worden op de verkoop van alcohol aan minderjarigen. 'Bedrijven hebben de zekerheid dat er geen boete volgt en wij de garantie dat er gecontroleerd wordt. De overeenkomst is zeer zeker geen verkapte manier van de VWA om lokkinderen in te zetten.'

Lees ook:
Offensief tegen alcohol onder de 16 (7 december 2006)

Hoogervorst wil boete voor drinker onder 18 (19 januari 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over jongeren en alcohol

Bron: ANP

Altijd op de hoogte blijven?