Een rugzakkoerier bezorgt je bestelde maaltijd. De supermarkt helpt je met persoonlijk voedingsadvies. In de bedrijfskantine haal je snel een broodje. “Voeding draait vooral om gemak, waardoor we de regie over ons eten bij bedrijven leggen”, zegt Raymond Schneider, oprichter en mede-eigenaar van Foodned.
Door Bianca van der Ha - Foodlog
Die regie is nu verdeeld over allerlei verschillende bedrijven, diensten en applicaties. Foodned wil die regie samenbrengen in één app, waarin je al je eetmomenten verzamelt en je voeding in kaart brengt. Daarmee bedient de app je met voedingskeuzen die in lijn zijn met wat jij wilt of wie jij bent.
Dat regelt Foodned door de verkoopdata van horeca, bedrijfshoreca, supermarkten en sociale media te combineren met je persoonlijke profiel.
Wat ‘doet’ Foodned?
Schneider: “Met Foodned gaan wij jou helpen op een efficiënte manier al jouw maaltijden te plannen en regelen, 3 maaltijden per dag, waar je ze ook koopt of bestelt, in de winkel, in een restaurant of in de kantine van je werk.” Met Foodned bestel je je boodschappen en reserveer je een tafeltje. De app geeft je advies op basis van je profiel en je wensen, zoals gezond eten of toewerken naar een marathon.
“In onze app maak je een profiel aan voor jezelf en voor eventuele gezinsleden. Daarin staan zaken als eetgewoonten, wat je lust, allergieën en je bewegingsintensiteit.” Foodned werkt bovendien met een weekbudget. “Je geeft aan voor hoeveel geld je gevoed wilt worden. Mensen die het wat minder hebben, kunnen we heel slim helpen met aanbiedingen.”
Hoe doet Foodned dat?
“Iemands ingevulde profiel vullen we aan met wat iemand daadwerkelijk heeft gekocht, besteld en gegeten. Zo houdt de app bij welk recept je op welke dag hebt opgezocht. Als je eerder die week de ingrediënten hebt besteld of gekocht, is het aannemelijk dat je die dag dat gerecht hebt gegeten. We werken samen met een groot receptenplatform. Door kassadata van een restaurant te koppelen aan jouw profiel, weten we wat jij daar gegeten hebt. Van al deze data maken we kennis, intelligentie. Zo werken we naar hyperprofielen toe.” Naarmate iemand de app langer gebruikt, wordt zijn of haar profiel gedetailleerder.
Waar kwam het oorspronkelijke idee vandaan?
Met een klein team van 8 mensen werkte Schneider de afgelopen 2 jaar aan het uitdenken van het idee en het ontwikkelen van het eerste prototype. Partners uit de food-wereld werken actief mee aan de totstandkoming van het platform. Schneider vindt het nog te vroeg om namen van deze partners te noemen. “Het technische gedeelte is niet het moeilijkste van het hele traject. Dat is het enthousiasmeren van anderen voor ons idee. We kijken echt anders naar voeding. We zien het als een dienst, niet als een product. Food as a Service.”
Waar komt die visie vandaag?
“Onze visie past goed bij de veranderingen die we zien in de voedselindustrie. Het fysieke bereik van winkels neemt af; we bestellen meer online. We gaan vaker uit eten. Zo komt in Deventer een studentenflat zonder keuken. We zijn gewend aan het raken dat we de regie over ons eten bij bedrijven neerleggen.”
“Die bedrijven ontwikkelen veelal in hun eigen expertise. Zo ontwikkelen supermarkten nieuwe manieren van boodschappen bezorgen.” Denk aan de bezorgrobot van Albert Heijn. “Productontwikkelaars innoveren hun producten. Reserveringsplatforms maken reservering gemakkelijker. Foodned verbindt alle expertises met elkaar.”
Wat kunnen we verder nog verwachten van Foodned?
“Fase twee is het koppelen van Foodned aan slimme apparaten. Door Foodned te koppelen aan geotracking van je smartphone kan de app je een bericht sturen over een tafeltje dat nog beschikbaar is op basis van waar jij bent, passend bij jou en je agenda. Of je smartwatch houdt bij hoeveel calorieën je eet en hebt verbruikt. Zo kan Foodned je vertellen wanneer het een goed eetmoment is om te voorkomen dat je later met enorme honger gaat schransen.”
Foodned kan daarmee een stok achter de deur zijn als je gezond wilt eten. “Wij als mensen weten het niet meer. We worden constant blootgesteld aan verleiding. Foodned kan ons helpen die verleiding te weerstaan door onze eetmomenten gemakkelijk te plannen. Dit gaat mee met de trend van voorkomen in plaats van genezen.”
Je moet je wel ‘blootgeven’. Is dat niet te veel Big Brother?
Voor consumenten is Foodned gratis. Hoe meer een gebruiker deelt, hoe optimaler de app werkt. “Je kunt in Foodned zelf bepalen wat je deelt en hoe ver je gaat. Als een gebruiker gemak wil, zal hij wat moeten afgeven. Versnipperd is de data eigenlijk overal al zo’n beetje. Wij koppelen die data slim aan elkaar om onze gebruikers optimaal te bedienen.”
Waarom is dit interessant voor bedrijven?
Het gaat Foodned uiteindelijk om de data, waarmee ze zowel consumenten als bedrijven kunnen bedienen. “Het voordeel voor de ondernemers zit ’m in de data. Doordat consumenten bij verschillende (soorten) bedrijven eten kopen, hebben ondernemers nu een datalek. Zo weet de supermarkt bijvoorbeeld niet dat jij in een restaurant graag een Chardonnay drinkt.” Dit kan interessante informatie zijn voor persoonlijke aanbiedingen. “De betrokken cateraar bijvoorbeeld wil van aanbodgedreven naar vraaggedreven. Op basis van info over ontbijt en diner, kan de cateraar advies geven voor een passende lunch. Zo ben je slimmer met voeding bezig over al je eetmomenten heen.”
Een ander voordeel ziet Schneider in het voorkomen van voedselverspilling. “De bedrijven krijgen door onze app meer inzicht in wat er besteld gaat worden die week en kunnen zo veel slimmer inkopen. In het ultieme verhaal zijn voorraden dan ook niet nodig.” Data uit Foodned levert de ondernemers op verschillende manieren voordeel op. Een gedeelte van dat voordeel vloeit weer terug naar Foodned.
Foodned combineert data van alle foodbedrijven en levert daarmee zijn gebruikers gemak op maat en de betrokken bedrijven waardevolle (klant)data. Anders gezegd: als individuele bedrijven toch al weten wat je eet, deel je data dan maar met hen via Foodned, want dan krijg je preciezer wat bij je past van allemaal.
De app gaat maart volgend jaar live.