Nizo zoekt producten verzadiging

19 april 2011

EDE - Nizo food research zoekt bedrijven die hun voedingsmiddelen willen laten testen op verzadiging, in het kader van project NeuroFast. Dat meldt CEO Ad Juriaanse in vakblad EVMI.

NeuroFast is een groot Europees project met een multidisciplinair consortium over voedselinname en verzadiging.

Nizo ontwikkelt en test daarvoor voedingscomponenten en -combinaties die de verzadiging en het beloningsmechanisme in de mens beïnvloeden. Eiwit, koolhydraten en vetvervanging zijn hierin de belangrijkste thema’s, zegt Juriaanse.

Metabole effecten
Via bijvoorbeeld micro-encapsulatie van componenten of door deze componenten aan te passen, te vervangen of te verwijderen, worden beloningsmechanismen van sensorische elementen en metabole effecten van voedingscomposities getest.

Het project staat nog open voor voedingsmiddelenbedrijven die hun producten hierop willen laten testen.

Nieuwe innoveren
Volgens Juriaanse heeft Nizo zich de laatste jaren ontwikkeld van R&D-instituut tot een veilige en vertrouwde ontmoetingsplaats voor wetenschap en praktijk. “Wij zijn klaar voor het nieuwe innoveren.”

Lees het complete interview met Juriaanse in EVMI nummer 3, die 19 april verschijnt.
Inhoud

Lees ook:
'Zelfregulering werkt beter (19 april 20011) 

Onderzoek naar honger en verzadiging (16 maart 2011)

'Geleervezels verzadigen het best' (10 maart 2011)

Zie ook:
Dossier verzadiging en eetlustremmers 

Altijd op de hoogte blijven?